Cum să-i înveți pe copiii mici să împartă, să ia pe rând sau să-și aștepte rândul

A-i învăța pe copii să împărtă cu ceilalți este adesea un obiectiv pe care noi, părinții, îl stabilim prea devreme, cu mult înainte ca ai noștri copii să fie pregătiți.

Pentru copii, întreaga idee a împărțirii pare arbitrară: Care sunt regulile? De ce luăm pe rând anumite obiecte și nu altele? De ce trebuie să facem asta?

Împărțirea și așteptarea rândului sunt dificil de înțeles pentru copiii mici.

Când vorbim despre „a împărți”, „a împărtăși” la copiii de doi ani, ne referim, de fapt, la așteptarea rândului.

Cunoașterea diferenței dintre cele două și a înțelege când copiii sunt pregătiți pentru fiecare, poate ajuta la găsirea modalității de a-i sprijini pe parcurs.

Copiii au nevoie să exerseze așteptarea rândului, cu ajutorul unui adult, mult timp înainte de a fi gata să împartă.

„A face pe rând” implică așteptarea, în timp ce altcineva folosește exact obiectul pe care copilul dorește să îl utilizeze și este greu pentru oricine, într-adevăr, să-și aștepte rândul.

Copiii pot fi pregătiți din punct de vedere al dezvoltării cognitive să înceapă să-și aștepte rândul la vârsta de 2 ani. Chiar și atunci, aproape întotdeauna vor avea nevoie să fie sprijiniți și ghidați de un adult.

Împărțirea, pe de altă parte, este un proces complex de colaborare, care implică un scop comun și apare mai târziu, începând cu vârsta de 4 ani.

❗ Cum să-i înveți pe copiii mici să împartă și să ia pe rând/ să-și aștepte rândul?

Pune deoparte un număr mic de obiecte speciale „non-negociabile”.

Dacă aștepți vizita altui copil, pune-ți copilul să aleagă câteva jucării îndrăgite la care poate avea acces nelimitat (sfat: stabilește numărul de jucării la care are acces nelimitat și jucăriile ce vor fi împărțite, înainte de a începe). Acest lucru respectă legătura pe care copilul o are cu jucariile preferate și îi permite să aibă controlul.

💟 Previzualizează ceea ce se va întâmpla.

Previzualizarea a ceea ce se va întâmpla în curând, elimină elementul surpriză: „Acum te joci cu camionul și în trei minute va veni rândul Mariei! Și ea va putea să se joace cu el pentru o vreme”.

💟 Utilizează un cronometru vizual

Folosirea unui cronometru vizual îl ajută pe copil să știe când îi vine rândul.

💟 Exersează „jucatul pe rând,” în viața de zi cu zi

Gândește-te la introducerea conceptului de „a lua pe rând”, pe măsură ce se desfășoară ziua (ex. faceți împreună un smoothie și aruncați, pe rând ingrediente, precum felii de banană, una câte una.)

💟 Ia o pauză

Dacă a-și aștepta rândul începe să devină prea greu, ia în considerare o activitate care oferă mai multe oportunități de a crea armonie.
Jocurile senzoriale, activitățile artistice, puzzle-urile sau chiar o sarcină obișnuită, cum ar fi întinsul untului de arahide pe biscuiți, sunt toate modalități ușoare de a permite tuturor să aibă o rânduială în același timp.

💟 Exersați împreună

Iată câteva jocuri distractive care promovează așteptarea rândului.

🔹 Poți face un puzzle împreună cu copilul, adăugând pe rând piesele.

A pune fiecare o piesă când îi vine rândul și a aștepta fiecare, cu răbdare să-i vină rândul este greu pentru toată lumea! Cu atât mai dificil este pentru copiii mici!
Oricât de mult ne așteptăm uneori să împartă cu alții, copiii de doi ani nu sunt încă pregătiți din punct de vedere al dezvoltării să facă asta.
Pentru copiii mici, jocul este adesea cel mai bun mod de a exersa o nouă abilitate provocatoare.
Din fericire, există multe moduri distractive de a exersa când îi vine rândul, iar următoarele jocuri și activități sunt concepute special pentru copiii de doi ani.

Iată 2 activități care încurajează „așteptarea rândului” pentru copiii de doi ani:

🔶 Construiți un turn împreună

Pentru a construi un turn, cel mai simplu este să folosești un set de cuburi. Până la vârsta de 3 ani, mulți copii pot construi un turn de până la nouă sau zece cuburi înălțime – a pune cuburile pe rând, împreună cu un partener este o modalitate distractivă de a lucra la un obiectiv comun.

Dacă puteți, porniți turnul pe o suprafață tare și plană (covoarele sunt dificile pentru echilibrarea cuburilor).

Folosește un limbaj clar, oferindu-i copilului tău un model de reținut: „vom construi un turn împreună, punem piesele pe rând, cât de sus putem! Așezăm piesele pe rând, așa: mai întâi eu, apoi tu, apoi eu, apoi tu, până se prăbușește.”
Încearcă să reziști impulsului de a îndrepta sau de a repara plasarea cubului copilului. Copilul învață multe despre echilibru, de fiecare dată când turnul se prăbușește.
Dacă încearcă să plaseze două cuburi la aceeași tură, îi poți reaminti ușor: „stai, e rândul meu! Îți amintești modelul?”

Când copilul tău face acest lucru cu alt copil, poate fi necesar să moderezi mai îndeaproape. Atunci când intră într-un ritm bun și încep să așeze cuburile pe rând, poți oricând să-i urmărești fără să mai intervii.

🔶 Alee de Popice!

Bowling-ul este un joc ușor de adaptat pentru copiii mici și o oportunitate grozavă de a-ți exersa rândul!

O pistă de bowling poate fi asamblată doar cu o mână de materiale. Iată cum:

🔹 Strânge câteva sticle goale (sticlele de plastic pentru băuturi de orice dimensiune funcționează grozav) și umple-le cu puțin nisip sau apă. Înșurubează bine capacele și găsește o minge care se rostogolește bine.
🔹 Poți începe cu trei popice și poți ajunge până la zece – dacă ai mai multe, copilului îi va fi mai ușor să le doboare.
🔹 Pune sticlele într-o configurație triunghiulară, cu vârful îndreptat spre tine și stai la câțiva metri distanță.
🔹 Rostogoliți pe rând mingea spre sticle, până când toate au fost răsturnate.
🔹 Între fiecare rundă, invită-ți copilul să te ajute să ridici sticlele.
A le face să stea în poziție verticală este o provocare distractivă pentru motricitate – se exersează precizia mișcărilor!
🔹 Poți pune autocolante cu puncte pe podea, pentru a indica unde trebuie să fie așezate sticlele.

A-și aștepta rândul se învață înainte de a învăța să împărtă, iar copilul tău este gata să practice asta acum, cu îndrumarea unui adult! ❤️

Autor: Oana RaduPsiholog, analist comportamental, aromaterapeut, terapeut prin râs și respirație (Laughter Yoga).

Cu bucurie împărtășesc experiența mea ca analist comportamental și psiholog în abordarea copiilor, a familiilor acestora și a pedagogilor. In decursul celor 18 ani de experiență mi-am perfecționat abilitatile de predare individuală și de grup, am simțit că dragostea părintească pune bazele dezvoltării armonioase a copilului, am aplicat intervenție comportamentală și strategii de reglare emoțională, crezând în unicitatea copilului și în nevoia acestuia de iubire necondiționată.  Iubirea, privită ca acceptare și înțelegere, alături de motivație sunt ingredientele esențiale ale sănătății emoționale și mintale.
Abonează-te la Newsletterul Gokid! Fii la curent cu cele mai noi evenimente, cursuri şi locaţii pentru copii!

EVENIMENTE SI ACTIVITATI LA CARE MERGEM CU COPILUL

NICIUN COMENTARIU

ADAUGĂ COMENTARIU