Cum sa comunicam cu copiii nostri pornind de la intelegerea nevoilor acestora, acceptare si de empatie. Cum facem cerinte eficiente?
Stim cu totii ca nu este usor sa ai de-a face cu un copil nemultumit sau furios. Cand e trist poate e mai usor….oricum acestea sunt ocazii prin care putem ajunge la nevoile copiilor, le putem descifra emotiile si putem da dovada de empatie, schimband modul in care facem cerinte copiilor.
Ce face ca o cerinta sa fie si eficienta?
In primul rand pornim de la ideea ca a cere inseamna a recunoaste ca avem nevoie de ajutorul / cooperarea persoanei respective.
Cred ca avem cu totii copii care in anumite perioade spun NU, fac crize de furie/ tantrumuri, care uneori ne lovesc, manifesta agresivitate. Dar ne dorim sa-i ajutam sa creasca adulti responsabili, puternici, increzatori in ei si in oamenii din jurul lor.
Drumul pe care il avem de parcurs nu este nici usor si nici de scurta durata, dar prin perseverenta in aplicarea principiilor de parenting constient, copiii nostri vor creste traind valorile pe care le transmitem: respect, cooperare, empatie, relatii autentice, iubire neconditionata.
1. Cerinta sa fie adaptata varstei copilului
Pentru acest lucru parintele trebuie sa stie etapele de dezvoltare ale copiilor, tocmai pentru a nu avea pretentii exagerate.
De ex, pentru un copil pana in 3-3,5 ani poate fi prea mult sa stranga singur jucariile, are nevoie de tovarasie, de un partener de joaca cu care sa faca acest lucru.
2. Cerinta sa se realizeze la timpul prezent
Copiii traiesc in prezent, pana la 6 ani ei nu constientizeaza ce e timpul, de aceea sa le promitem ceva care se va intampla peste cateva zile sau luni, sau sa le cerem ca „maine” sa stranga jucariile dupa ce termina joaca, poate fi prea mult pentru intelegerea lor.
Citeste si Copilul si regulile. Cand poate respecta copilul o regula
3. Cerinta sa fie afirmativa
Acesta este un concept mai general, deja multi parinti au aflat de el si il aplica; in loc sa spunem „Nu lasa jucariile acolo” putem formula „Vino si ajuta-ma sa strangem jucariile”.
4. Cerinta este concreta, fara notiuni abstracte
Majoritatea copiilor nu inteleg ce inseamna „stai cuminte”, „joaca-te frumos”, deoarece pentru ei tot ceea ce fac e strans legat de o nevoie de-a lor. Actiunile lor sunt canalizate catre implinirea unor nevoi si nu sa ne faca noua in ciuda.
5. Cerinta spre deosebire de un ordin, este deschisa, adica lasam loc si unui refuz
Cerinta pe care o facem noi parintii sa fie legata de o nevoie a noastra si e necesar sa fim moderati, echilibrati in a emite cerinte copiilor, caci daca tot timpul emitem diverse cerinte, la un moment dar acestia pot fi coplesiti de atatea cereri.
Copiii sunt in permanenta conectati cu nevoile lor, ceea ce noi adultii nu mai reusim sa facem, de aceea, in general cerintele noastre pot sa fie in contradictie cu nevoile lor, ceea ce va duce bineinteles la un refuz si la apararea indeplinirii nevoilor proprii.
Un copil care isi recunoaste nevoile si lupta sa si le implineasca va fi un adult care va sti ce isi doreste de la viata, onest si cu relatii autentice cu cei din jur.
Asadar, rolul nostru de parinti este sa ne sprijinim copiii sa isi defineasca nevoile si sa si le implineasca, pentru a deveni adulti fericiti :).
Atelierele sustinute de Monica Reu au teme diverse dar toate au un numitor comun: te introduc in lumea minunata a comunicarii nonviolente, care pune bazele unei relatii de respect si iubire neconditionata intre parinti si copii, dar nu numai. Principiile de baza se aplica in orice relatie, caci avem nevoie de intelegerea nevoilor, acceptare si de empatie si in relatiile noastre cu cei din jur, nu doar cu copilul nostru.
Fiecare parinte vine cu intrebari si situatii concrete de acasa si primeste sfaturi utile pe care le poate aplica imediat.
Instrumentele comunicarii nonviolente sunt simple si la indemana oricui, insa necesita perseverenta si determinarea parintelui in a cladi o relatie empatica cu copiii sai.
Cum sa facem cerinte eficiente copiilor – a fost ultima tema din 2014 si poate ar parea la prima vedere un termen corporatist, dar in spatele lui se regasesc principiile CNV care vor da alt sens cuvantului eficient.
La fiecare seminar, oricare ar fi tema, aflam si alte informatii utile, care vin din exemplele personale, din intrebarile participantilor si din interactivitatea seminarului. Fiecare intalnire cu Monica Reu este o experienta unica, de neratat.
Va recomandam sa cititi si cartea lui Marshall Rosenberg, cel care a initiat sistemul Comunicarea Nonviolenta, Adevarata educatie pentru o viata implinita – Marshall B. Rosenberg.