Ce Spun Parintii Despre Scoala Waldorf. Experiente Personale in Sistemul Waldorf

Este scoala Waldorf fara stres? Se duc copiii cu drag la scoala Waldorf? iti oferim raspunsuri de la 5 parinti cu copii in sistemul Waldorf. Vrem sa aflam ce isi doresc parintii pentru copiii lor care merg la o scoala Waldorf.

Eu mi-as dori pentru fetita mea sa se bucure de scoala, de colegi, de ceea ce face zi de zi, sa fie in armonie cu ea si cu cei din jurul ei. Vreau sa invete sa faca ce-i place in viata asta.

Linistea interioara a unui copil este mai importanta decat performanta scolara? Tu ce parere ai?

Scoala este un subiect sensibil pentru orice parinte, si de ceva timp ma preocupa si pe mine, caci peste un an si fetita mea va incepe scoala. Si mi-ar placea ca experienta ei sa fie diferita de a mea, sa nu invete atatea materii inutile si nici sa treaca prin procesul de a memora fiecare materie, fie ca-i place fie ca nu-i place.

Mi-ar placea sa fie intr-un sistem in care se incurajeaza creativitatea, se stimuleaza curiozitatea, lucrul in echipa si nu competitia, intelegerea conceptelor si nu memorarea lor, in care notele sa nu existe, in schimb sa existe respectul pentru copil si pentru profesor, iar copiii sa invete de drag si nu de frica.

Dar aceste lucruri nu prea sunt de gasit in sistemul de invatamant traditional, de cele mai multe ori de stat. Asa ca incerc sa aflu de la parintii care au ales un sistem alternativ de invatamant, care sunt asteptarile si impresiile lor, ce isi doresc ei pentru copiii lor de la educatia alternativa Waldorf. Le multumesc pe aceasta cale pentru timpul pe care mi l-au daruit si pentru ca au dorit sa impartaseasca cu mine si cu voi experientele lor.

Cum este perceputa scoala Waldorf de catre parintii cu copii in sistem, la scolile din Bucuresti: Liceul Waldorf (invatamant de stat, prescolar – liceu) si Scoala Libera Waldorf (privata)?

I-am intrebat pe parinti ce anume i-a dus catre sistemul Waldorf, motivele pentru care au ales acest model de educatie pentru copiii lor. Pentru ca cea mai mare parte a parintilor intervievati au „experienta”, am fost curioasa cum s-a simtit copilul la gradinita Waldorf si cum se simte acum, la scoala Waldorf.

Un subiect important este perceptia parintelui in privinta atitudinii invatatorului fata de copii, cum stie sau crede parintele ca se face disciplina la clasa. Banuim cat e de greu unui pedagog sa tina o clasa de 20 de copii care vor sa alerge, sa se joace, sa tipe. Si totusi cum ii face acesta sa fie atenti la lectie si sa nu-i deranjeze pe colegii lor?

Am intrebat si daca din punct de vedere al gandirii si atitudinii au observat diferente intre propriul copil si cei care nu urmeaza scoala Waldorf.

Se stie ca nu prea se dau teme in scolile Waldorf si de aceea am vrut sa aflu care este ritmul unei zile la scoala, cum reusesc elevii sa tina pasul cu programa scolara incarcata impusa de sistemul de invatamant.

In ziua de azi se pune accent foarte mare pe acumularea de cunostinte si aptitudini. O preocupare importanta a parintilor este cum vor reusi copiii din sistemul Waldorf sa se adapteze societatii. In final am vrut sa aflam ce isi doresc pentru copilul tau pe viitor si ce asteptari au de la scoala in acest sens.

pictura scoala waldorf

Iata ce parare au despre educatia Waldorf cativa parinti care au copiii la scolile Waldorf din Bucuresti. Parintii si raspunsurile sunt reale (unele nume au fost schimbate), orice asemanare cu fictiunea este pur intamplatoare :).

 

Alexandra,

mama unui baietel in clasa zero la Scoala Waldorf de la Liceul Waldorf

 

Zina Nichita (GOKID): Ce te-a dus catre scoala Waldorf, de ce ai ales aceasta educatie pentru copilul tau?

Alexandra: M-am orientat spre aceasta alternativa educationala pentru a-i oferi un loc potrivit de manifestare a personalitatii si temperamentului copilului meu. Sunt mai multe motive pe care eu le-am avut in vedere:

El este un copil energic si mereu in miscare si este foarte important ca in tot ceea ce face, ce invata o mare parte sa o constituie jocul si miscarea.

In scoala Waldorf, anul scolar este puternic structurat in jurul ciclurilor naturii, ceea ce le da copiilor o deschidere si o preocupare frumoasa. Prin jocuri, cantece, materiale folosite la clasa (castane, ghinde etc) cat si prin decorurile clasei care implica elemente naturale din abundenta, adaptate la anotimp (desene, masa anotimpurilor, ghirlande etc), le sadeste in minte si in suflet mirarea aceea frumoasa in fata naturii si trairea cu toata fiinta a prezentei ei in viata lor. In viata noastra din oras, cat de mult nu se pierde din asta?

Educatia Waldorf priveste copilul nu ca pe un recipient in care se vor turna cunostinte de matematica, fizica si altele, ci ca pe o persoana in dezvoltare, cu capacitatile si trasaturile sale unice, il valorizeaza asa cum este.

Zina: Cum s-a simtit copilul tau la gradinita Waldorf si cum se simte acum, la scoala Waldorf? Ii place sa mearga la scoala?

Alexandra: In gradinita s-a simtit foarte bine, s-a apropiat de educatoare si de colegii mai mari sau mai mici, acest aspect al diversitatii varstei copiilor a fost unul foarte benefic. Activitatile s-au indreptat spre lucruri frumoase, copilaresti, spre povesti, cantece deosebit de dragute, spre a privi cu bucurie si uimire cum infloresc salcamii sau cum ies melcii la plimbare dupa ploaie. Acum, la scoala, este o continuare frumoasa, este prieten cu toti colegii si merge cu bucurie.

Zina: Care este atitudinea invatatoarei fata de copii? Cum se face disciplina la clasa?

Alexandra: Atitudinea invatatoarei este una de dragoste si rabdare, de a gasi in fiecare moment metoda si cuvintele potrivite pentru a directiona un copil sau … 30 spre activitatile scolare sau spre a-i face sa gaseasca ei in interiorul lor solutii la provocarile care apar.

Disciplina se face prin ritm si reguli de bun simt, ferme, bine stabilite, la care toti ai clasei se intorc si se raporteaza mereu.

Ritmul este un „program” dupa care se desfasoara zilnic toate activitatile, mereu in aceeasi ordine: joaca libera, cercul la care copiii canta si fac joculete ritmice cu mainile si piciorusele pentru a face si un pic de miscare „ordonata”, apoi activitatea de baza in functie de epoca in care sunt (matematica sau comunicare in clasa pregatitoare), pauza de masa, joaca afara sau la sala de sport, alta activitate (povesti sau engleza sau religie). Uneori copiii ies de 2 ori afara la joaca in curtea scolii.

Incercarea aceasta de a-i face pe copii sa fie atenti si sa nu se tina de sotii este cred o arta. Invatatoarea trebuie sa gaseasca de cele mai multe ori cuvintele si metodele potrivite pentru a face un copil ca din interiorul lui sa inteleaga si sa actioneze intr-un mod benefic tuturor.


Iti recomandam cartile Ilenei Vasilescu, unul dintre cei mai cunoscuti si apreciati pedagogi Waldorf din Romania:

Nu mi-e frica, nu mi-e frica …de nimic! de Ileana Vasilescu

Mama care educa singura, de Ileana Vasilescu


 

Zina: Ai observat diferente in gandirea, atitutinea copilului tau fata de cea a altor prieteni de-ai lui care nu sunt in sistem Waldorf?

Alexandra: Diferenta pe are o vad eu este aceea ca nu exista concurenta intre copii, ca sunt invatati sa fie uniti, sa se ajute unii pe altii si sa se accepte asa cum sunt. Nu exista etichetari, nu exista cine a fost primul sau cine a fost cel mai bun, fiecare este pretuit si incurajat pentru ce este si la ce este bun, astfel, copii sunt prieteni cu totii iar colegii cu nevoi speciale sunt iubiti si se dezvolta extraordinar de frumos laolalta cu ceilalti.

Zina: Care este ritmul unei zile la scoala? Se stie ca nu prea se dau teme in scoala Waldorf.

Alexandra: Despre ritm am povestit mai sus. Notiunile, cunostintele sunt intelese usor si insusite in clasa prin metode atractive potrivite varstei – joc, povesti. Fiecare lectie este…. desenata. Exista uneori si teme: copiii mai fac si acasa desene cu notiunile „predate” in cursul zilei, ceea ce-i ajuta sa isi aminteasca si sa fixeze lucrurile nou invatate.

Nu stiu exact in ce fel se tine pasul pentru ca noi suntem de-abia la inceput, dar stiu ca elevii dau aceleasi testari ca si in scoala traditionala si rezultatele sunt foarte bune.

Din cate vad, toate notiunile sunt intelese, invatate logic, nu pe de rost si chiar daca varsta la care sunt predate este mai tarzie decat cea la care se invata in scolile traditionale, ele sunt intelese bine si la sfarsitul clasei a doua si a patra, cand au loc testarile, copiii sunt pregatiti sa faca fata probelor la fel ca ceilalti.

Zina: Ce iti doresti pentru copilul tau pe viitor si ce asteptari ai de la scoala in acest sens?

Alexandra: Imi doresc sa isi descopere calea care sa il implineasca si sa isi educe vointa spre atingerea scopurilor respective.

CITESTE CONTINUAREA ARTICOLULUI PE PAGINA URMATOARE


Vezi si:

Copilul meu nu vrea să îşi facă lecţiile. Cum îi pot oferi ajutor la teme?

Cele mai frumoase filme romanesti online pentru copii

11 locuri interesante de vizitat in Bucuresti cu copilul

1
2
3
4
Pagina urmatoare
DISTRIBUIE
Hey! Sunt fondatoarea GOKID, proiectul meu de suflet lansat după ce am născut-o pe fetiţa mea, Sonia. Comoara mea se apropie cu paşi mari de 14 ani care au fost plini de transformări pentru toată familia. În tot timpul care a trecut mi-am dorit să ieşim împreună, să ne bucurăm de plăcerea de a ne întâlni şi conecta cu alţi copii şi părinţi. Îmi doresc sincer ca recomandările noastre de evenimente şi activităţi să te ajute să petreci clipe minunate în familie!
Abonează-te la Newsletterul Gokid! Fii la curent cu cele mai noi evenimente, cursuri şi locaţii pentru copii!

EVENIMENTE SI ACTIVITATI LA CARE MERGEM CU COPILUL

2 COMENTARII

  1. Buna ziua , sunt mamica unei fetite cls a V a , care mi-am dorit alt ceva pentru copilul meu si din acest motiv am ales educatia Waldorf incepan cu clasa a III a . Vreau doar sa punctez faptul ca tot ceea ce tine de aceasta educatie se aplica in scolile din privat (din pacate unde nu toti copii pot ajunge datorita costurilor) , la stat fiind un pic diferit.
    Majoritatea comentariilor au fost date de parinti care provin din privat ….

  2. Iti multumim, Mihaela, pentru comentariu. Sigur la stat conditiile sunt diferite, avem o singura mamica cu copilul in sistemul de stat care a raspuns invitatiei noastre de a da feedback. Asteptam mai multe!

ADAUGĂ COMENTARIU