Vârsta Potrivită Pentru Clasa Pregătitoare. Cand E Prea Devreme Sau Prea Târziu Pentru Clasa 0?

Mona Ciurezu, psiholog si consultant specialist în somnul copilului 0-10 ani

C

ând este prea devreme sau prea târziu pentru clasa pregătitoare? Din perspectivă legală poate fi cel mai devreme la 5 luni și câteva luni și atunci copilul care nu a împlinit vârsta de 6 ani este nevoit să dea un examen special creat pentru grupa pregătitoare. Acesta va confirma dacă are cunoștințe suficiente pentru a accede de la grădiniță la şcoală, respectiv la clasa pregătitoare. Cred că cel mai mare copil la clasa pregătitoare poate avea 6 ani și 9 luni.

Acum trecând peste aspectele legale este important să luăm în considerare de ce are nevoie un copil din perspectivă emoțională pentru a merge la şcoală.

Clasa pregătitoare este o acomodare cu şcoala, este o etapă de tranziție importantă pentru relația copilului cu şcoala. Este o tranziție pentru că în această clasă copilul trece de la grădiniță la şcoală, la o etapă în care nu se acordă încă note și modul de predare este integrat, nu pe materii. Sistemul clasic de ore nu se aplică, copiii au pauze mai dese și cel mai important: nu au teme. Însă pe de altă parte ei trebuie sa respecte regulile școlii: statul în bancă, scrisul pe caiete, acomodarea cu acestea. Este important că prima relație cu şcoala să fie pozitivă, copilul va avea astfel o viață mai frumoasă și va veni cu drag la şcoală, versus varianta de dinainte în care intrai în clasa întâi, stăteai mult în bancă de la început, aveai teme și note pentru evaluare și riscai să formezi o relație negativă cu şcoala, relaţie care să umbrească anii care urmau să vină.

Ceea ce recomand părinților, că absolvent al facultății de Psihologie și specialist în somnul copilului:

  1. Să nu ia în considerare nivelul de cunoștințe al copilului ci mai degrabă, cât poate sta copilul implicat într-o activitate. Să vorbească cu educatoarea și să ceară și recomandarea acesteia, ea știe cel mai bine care sunt cerințele din acest punct de vedere.
  2. Să se asigure că dezvoltarea emoțională și socială sunt cel puţin la nivel mediu, nu deficitare; intrarea într-un nou colectiv, schimbarea rutinelor pot perturba emoțional copilul căruia îi va fi greu să se adapteze.
  3. Dacă este băiat şi vor sa il dea mai devreme, se gândească de 2 ori, mai ales dacă aleg şcoala tradiţionala de stat. Sunt studii care susţin ca baieţilor le este mai greu la ajustarea aceasta de a sta mai mult in bancă, fiind mult mai kinetici decât fetele.
  4. Daca nu au un motiv de tipul “este singurul din clasa de gradiniţă care ar mai rămâne în gradiniţă” şi au de ales între 2 rele, este bine să dea copilul mai târziu la clasa pregătitoare, pentru că autocontrolul copilului va creşte pe măsura ce va fi mai mare, la fel şi atenţia şi va putea avea mai multa răbdare în activităţile şcolare care sunt altfel structurate decat cele de la gradiniţă.
  5. Dacă copilul este dat mai mic și se compară cu colegii lui mai mari și el se consideră inadecvat există riscuri de impact negativ asupra stimei de șine, risc de creștere a nivelului de anxietate ce îl poate impacta pe termen lung.
  6. Alegerea poate să ia în considerare și tipul de şcoală unde merge și dacă există axa jocului în învățare sau nu, dacă ea este inclusă copilul poate merge chiar dacă este mai mic și totul va fi bine. Dacă însă axa jocului este redusă este mai bine să dăm copilul mai târziu.
  7. Să se asigure că stabilesc ora de culcare mai devreme, să meargă la culcare seara între 8 și 8.30. Acest lucru îl va ajuta pe copil să funcționeze optim din perspectiva atenției și concentrării.

 

Iti recomandam si:

Cum pot elevii sa se concentreze mai bine la invatare?

Copilul meu nu vrea să îşi facă lecţiile. Cum îi poţi oferi ajutor la teme?

Copilul si regulile. Cand poate respecta copilul regulile

 

Eu am dat copilul la clasa pregătitoare la 5 ani și 9 luni, este născut în Decembrie. A dat examenul, fără probleme, din perspectiva cunoștințelor el era peste medie, însă dezvoltarea emoțională și atenția conform vârstei erau clar sub vârsta colegilor care erau cu 6 luni – 1 an mai mare decât el. A avut probleme să se adapteze statului în bancă și activităților mai statice decât la grădiniță, însă acum suntem bine, a recuperat, însă a fost mai greu pentru el decât dacă ar fi mers la 6 ani și 9 luni. Dacă ar fi să iau încă o dată decizia l-aș ține încă un an în grădiniță și l-aș da la 6 ani și 9 luni.

Citeşte şi: 8 pasi pentru un somn odihnitor al copilului. Interviu cu Mona Ciurezu

 

Mirela Ursu, coordonator educational la Flying Colours, Centru de Limba Engleza

Predând engleză de 15 ani, am putut trage concluzia că deși sunt încadrați în învățământul de stat în aceeași clasă, de exemplu clasa a 4-a, copiii care sunt ca vârstă cu câteva luni sau aproape un an mai mari decât colegii lor sunt mai bine echipați atât din punct de vedere social cât și emoțional, ceea ce le permite obținerea succesului academic cu o mai mare lejeritate.

Din experiența noastră ca centru de limbă engleză, atunci când vorbim de obținerea unor certificate Cambridge, punctajele obținute atât de cei mai mici cât și de cei mai mari au fost similare, însă efortul depus pentru obținerea acestora a fost evident mai susținut din partea copiilor care au fost dați la școală la o vârstă mai fragedă.

De asemenea, în timpul cursurilor, sesizăm uneori situații când cei mai mici termină sarcinile de lucru puțin mai încet decât colegii lor, ceea ce-i poate face să-și pună la îndoială capacitățile în mod nejustificat.

Aceste diferențe păr să se atenueze pe măsură ce cresc, cel puțin din punct de vedere academic, însă diferențele la nivel emoțional sunt încă sesizabile.

Vezi şi: Înscrie-ţi copilul la un curs de limbă engleză la Centrul Flying Colours!

 

Ioana Agachi, psihoterapeut, trainer Eu, parinte ghemotoc

Când decidem că cel mic este pregătit să meargă la clasa pregătitoare? Răspunsul la acesta întrebare trebuie să țină mai puțin de vârsta cronologică, cât de nivelul de pregătire cognitiv, emoțional și social. Cu alte cuvinte inainte de a lua o decizie este nevoie de o evaluare din partea noastră, a părinților. Cel mai simplu pas în a realiza această evaluare este o discuție cu educatoarea sau personalul grădiniței. Observațiile noastre ar trebui să se îndrepte către anumite aspecte ce țin de:

  • abilități (de exemplu: se îmbrăca și merge singur la toaletă? ține creionul corect? știe să taie cu foarfeca?)
  • dezvoltarea atenției și concentrării (reușește să finalizeze activități?, ascultă și urmează instrucțiunile din jur?)
  • interacțiunea cu cei din jur (se joacă singur?, dar și în grup?, capacitatea de a împarți, răbdarea de a aștepta rândul)
  • dezvoltarea emoțională (cum gestionează frustrările, își exprimă emoțiile și nevoile),
  • gradul de curiozitate și deschiderea pentru a afla lucruri noi

Gradul de pregătire pentru școală depinde atât de grădiniță, cât și de noi. Cu alte cuvinte, chiar dacă simțim că cel mic nu este încă pregătit, putem să-l ajutăm în acest sens.

Citeşte şi: Empatia la copii. 6 pasi pentru dezvoltarea empatiei. Interviu cu Ioana Agachi 

 

Claudia Chiru, antreprenor si cadru didactic in invatamantul de stat

După părerea mea, copilul ar trebui să între în grupa mică la 3 ani și ar trebui să termine grupa mare la 6 ani sau 6 ani și ceva, apoi ar trebui să meargă la școală în clasa pregătitoare.

La 5 ani și ceva, copilul și părinții nu sunt pregătiți emoțional pentru viața de la școală.

Decizia cea mai bună cred că se ia uitându-te la propriul copil. De exemplu, fiul meu, Cris, a împlinit deja 6 ani, iar în luna septembrie va intra la școală, deci va avea 6 ani și 7 luni. Asta e. La 5 ani și 7 luni nu mi se părea pregătit pentru școală, de aceea a stat la grădi și a terminat grupă mare. Se va plictisi în clasă? Probabil că se va plictisi, însă de aceea exist eu și sunt mama lui, pentru a-l însoți în această aventură așa cum știu eu mai bine.

Fiecare moment este așa cum este, aș consuma multă energie dacă aș încerca să-l schimb și probabil că nu aș reuși. În schimb, aleg să văd pozitiv lucrurile și să respect oamenii din jurul meu. Învățătoarea lui Cris va fi cea mai iubită dintre învățătoare și dacă eu cred și simt asta, așa va simți și fiul meu.

Citeşte şi: Solutii pentru un mediu de invatare performant. Interviu cu Claudia Chiru

Ne-ar placea sa ne spui si parerea ta. Care a fost experienta copilului tau? Scrie-ne!

Credit foto: kids-first.com.au

Pagina precedenta
1
2
DISTRIBUIE
Hey! Sunt fondatoarea GOKID, proiectul meu de suflet lansat după ce am născut-o pe fetiţa mea, Sonia. Comoara mea se apropie cu paşi mari de 14 ani care au fost plini de transformări pentru toată familia. În tot timpul care a trecut mi-am dorit să ieşim împreună, să ne bucurăm de plăcerea de a ne întâlni şi conecta cu alţi copii şi părinţi. Îmi doresc sincer ca recomandările noastre de evenimente şi activităţi să te ajute să petreci clipe minunate în familie!
Abonează-te la Newsletterul Gokid! Fii la curent cu cele mai noi evenimente, cursuri şi locaţii pentru copii!

EVENIMENTE SI ACTIVITATI LA CARE MERGEM CU COPILUL

4 COMENTARII

  1. Fetita mea e născută pe 15 sept. Deci va avea 6 ani fara 2 săptămâni cand va începe clasa pregătitoare. Daca nu vreau sa o dau, va face 7 ani fara 2 săptămâni anul următor. Sunt obligata sa o dau de la 6 ani chiar daca nu vreau?

    • Anul acesta scoala incepe pe 12 septembrie, deci ar avea 6 ani fara 3 zile practic.
      Nu, nu esti obligata sa o dai daca nu a facut 6 ani pana pe 31 august. Te invit sa citesti mai multe mai jos:
      „Parintii copiilor care implinesc 6 ani pana pe 31 august 2016 sunt obligati sa ii inscrie pe copii la clasa pregatitoare 2016. Copiii care implinesc 6 ani intre 1 septembrie si 31 decembrie 2016 pot sa fie inscrisi in clasa pregatitoare, cu conditia sa dea un test de evaluare psihosomatica.”
      Si aici, la Art. 6. este explicat mai bine http://www.gokid.ro/wp-content/uploads/2016/01/inscrierea-copiilor-in-invatamanul-primar-2016-2017.pdf

  2. Buna ziua!
    In Bacau nu faceti o gradinita Montessori? M-as implica si ca parinte, cat si ca si cadru didactic, professor gradul I, cu 15 ani vechime in invatamantul primar si gimnazial, avand Liceul Pedagigic la baza cu specialtatea invatator-educatoare.

    Numai bine!

ADAUGĂ COMENTARIU