Fundația Calea Victoriei lanseaza atelierele pentru copii – Introducere în istoria artei
În muzeu sunt atât de multe tablouri, nu am mai știut la care să mă uit! Venus din Milo a locuit mereu la Luvru? De ce se înghesuie toată lumea să vadă Gioconda? Mie nu mi se pare frumoasă! Sunt prea multe personaje în tabloul ăsta, nu mai înțeleg nimic!
Iată câteva dintre comentariile auzite în marile muzee europene, atunci când, cu priviri curioase și amuzate, copiii și adolescenții privesc operele de artă. Spre deosebire de adulți, care apelează la diverse comentarii erudite, tinerii privitori dau dovadă de imaginație, curiozitate și franchețe, atunci când se întâlnesc cu capodoperele. Întrebările și observațiile lor inocente cuprind, de cele mai multe ori, chintesența operei respective. Pentru toți copii curioși, care vor să descopere tainele tablourilor și statuilor din diverse muzee am gândit atelierul Introducere în Istoria Artei la Fundația Calea Victoriei.
De-a lungul celor cinci ateliere pentru copii, vom încerca să aflăm când au apărut primele muzee și cum au ajuns diverse opere de artă acolo. Discutarea celor 50 de capodopere, care constituie liantul acestui curs, va fi însoțită de o scurtă prezentare a epocii în care au trăit creatorii operelor respective.
Într-o manieră relaxată, care îmbină spiritul ludic cu însușirea unor noi cunoștințe, vom încerca să descoperim povestea din spatele statuilor și tablourilor, să aflăm aventurile prin care au trecut diverse opere de artă până să ajungă la noi. Pentru a vă incita spiritul de privitori curioși și plini de imaginație, vă propun să descoperim împreună patru tablouri misterioase și amuzante, în egală măsură. Ele au fost pictate de Giuseppe Arcimboldo, cu scopul de a-i încânta pe împărații și nobilii de la curtea pragheză. Dar care este secretul lor? Uitați-vă cu atenție la primul tablou, numit Primăvara, ce vedeți? Un tânăr sau o tânără cu o coroană de flori pe cap, și gulerul înalt, foarte la modă prin 1573, este făcut tot din flori, par margarete, iar frunzele formează o haină ciudată, cu iriși și narcise. Dacă ne uităm mai bine, fața pare un câmp de flori, urechea e un trandafir roz, iar nasul o brândușă! Și în celelalte tablouri lucrurile sunt la fel de amuzante și complicate, piersici, cireșe, spice de grâu, felurite legume și ciorchini de struguri, toate formează niște chipuri bizare, parcă nici nu sunt oameni! Iar iarna e numai scoarță, iederă și două lămâi strălucitoare, fructe scumpe și rar utilizate de europeni în secolul XVI.
Dar, oare, ce a vrut să ne transmită pictorul, cu toate aceste chipuri stranii, s-a gandit la niște măști de carnaval, i-a ironizat pe cei care se împodobeau prea mult în epocă sau s-a amuzat de defectele fizice ale cunoscuților. Adevărul este pe undeva la mijloc, stilul lui Arcimboldo ne duce cu gândul la caricaturile din zilele noastre, iar inventivitatea lui pare de nestăvilit.
Imagine: Giuseppe Arcimboldo, Primăvara, Vara, Toamna și Iarna, Praga, 1573, ulei pe pânză, Muzeul Luvru, Paris.
Program Ateliere pentru copii – Introducere in Istoria Artei
Articol scris de Monica Neatu-istoric si lector al Fundatiei Calea Victoriei