Anca,
mama unei fetite inscrise la Scoala Libera Waldorf
Zina: Ce te-a dus catre scoala Waldorf, de ce ai ales aceasta educatie pentru copilul tau?
Anca: Mult inainte sa am eu copil, de cum am vazut primele imagini din clasele Waldorf si am aflat cum e vazut si tratat copilul in Waldorf, cu iubire si respect pentru individualitatea sa unica, am stiut ca acesta este pedagogia pe care mi-as fi dorit-o eu si care ar fi bine sa ajunga la cat mai multi copilasi.
Zina: Cum s-a simtit copilul tau la gradinita Waldorf si cum se simte acum, la scoala Waldorf? Ii place sa mearga la scoala?
Anca: E un copil fericit! Gradinita si scoala nu i-au adagat niciun „balast” in viata de tipul „esti valoros doar daca iei buline rosii”. In plus a deprins firesc multe abilitati practice, mult peste „normalul” varstei ei. De exemplu, fiind grupe mixte de varsta intre 3 si 6 ani, copilul meu a invatat sa taie cu cutitul fructe pentru salata de fructe de la 3 ani si jumatate. Iar acum, la scoala, aproape saptamanal, in mod spontan, imi spune ca imi multumeste ca am dat-o la scoala aceasta.
Zina: Care este atitudinea invatatorului/ invatatoarei fata de copii? Cum se face disciplina la clasa?
Anca: Bineinteles ca orice lucru, inclusiv pedagogia, vine filtrat prin sufletului omului care are in grija clasa. In viziunea Waldorf, atat cat inteleg eu, disciplina este un rezultat al relatiei sufletesti intre copil si educator. Copilul va asculta de drag o persoana pe care o iubeste. Fetita mea mi-a spus si despre educatoare si acum despre invatatoare, ca „e mama mea de la gradinita” (respectiv scoala). Asta imi spune multe despre relatia ei de acolo.
In Waldorf este vorba de educatie, nu de disciplina. Iar educatia se face prin ritmuri, prin activitati ce au la baza cunoasterea principiilor de baza ale cresterii copilului, de specificul lui in perioadele de varsta prin care trece. Copilul nu este un mic adult, el are nevoi specifice varstei lui, care trebuie cunoscute si luate in seama in procesul educativ.
Zina: Ai observat diferente in gandirea, atitutinea copilului tau fata de cea a altor prieteni de-ai lui care nu sunt in sistem Waldorf?
Anca: E o diferenta, bineinteles, observ mai ales acum in clasa 0, cand aud de copilasi care simt invatatul ca o corvoada. In Waldorf se stimuleaza mult entuziasmul de a invata, se antreneaza in invatare intregul corp, de exemplu nu inveti direct o materie seaca dimineata cand copilul e adormit, ci incepi cu o jumatate de ora de ritmuri si miscari care intai il trezesc si apoi urmeaza predarea. Iar predarea este intr-un anumit fel, ea trezeste entuziasmul fata de subiectul predat. Stim cu totii ce inseamna sa inveti ceva ce nu te intereseaza deloc, ceva abstract. Este ca si cum ai manca ceva ce nu ai deloc chef doar pentru ca din exterior ti se impune.
Zina: Care este ritmul unei zile la scoala? Se stie ca nu prea se dau teme in scolile Waldorf.
Anca: Cred ca un pedadog poate descrie mai bine ritmul, insa spun si eu din experienta de parinte de clasa 0, la clasele mai mari se schimba. Cum spuneam mai sus se incepe cu parte ritmica, apoi urmeaza „ora de baza” care dureaza 1 ora si jumatate. La aceasta ora de baza se preda aceeasi materie timp de o „epoca”, aproximativ 1 luna – 1 luna si jumatate. Sunt multe motive pentru care se face asta, greu de detaliat in cateva cuvinte. Apoi este pauza mare, momentul de respiro, apoi sunt inca doua ore, diferite in functie de ziua din saptamana, de exemplu engleza, pictura, sport, etc.
Cum reusesc copiii sa tina pasul cu programa impusa de invatamant este o buna intrebare si nu are legatura cu sistemul Waldorf. Stim cu totii in ce ritm accelerat sunt copiii de astazi si nici noi nu am facut o scoala lejera. Dar revenind la Waldorf mie chiar mi se pare incredibil cum deja fetita mea a reusit sa invete atat de multe fara sa i se pare deloc un efort. Eu nu as fi reusit sa o invat atatea si e clar ca numai fantezia aceasta creativa a pedagogului poate sa invete atat de repede un copil sa faca socoteli complicate si sa inteleaga atat de multe.
Zina: Ce iti doresti pentru copilul tau pe viitor si ce asteptari ai de la scoala in acest sens?
Anca: Imi doresc sa ii placa sa invete si sa nu simta asta ca pe o corvoada si un lucru inutil. Imi doresc sa simta utilitatea a ceea ce invata nu in note, ci in viata. Imi doresc ca scoala sa contribuie la cladirea increderii in ea, nu sa o submineze si imi mai doresc ca prin scoala ea sa se descopere mai bine pe ea si calitatile ei. Bineinteles, scoala e completata si de familie, dar este totusi un factor foarte, foarte important in viata oricui.
Ai un copil prescolar? Iata cateva sugestii de jocuri care o sa-l atraga cu siguranta!
Cuburi din lemn Inventeaza povesti Forme geometrice de stivuit
CITESTE CONTINUAREA ARTICOLULUI PE PAGINA URMATOARE
Buna ziua , sunt mamica unei fetite cls a V a , care mi-am dorit alt ceva pentru copilul meu si din acest motiv am ales educatia Waldorf incepan cu clasa a III a . Vreau doar sa punctez faptul ca tot ceea ce tine de aceasta educatie se aplica in scolile din privat (din pacate unde nu toti copii pot ajunge datorita costurilor) , la stat fiind un pic diferit.
Majoritatea comentariilor au fost date de parinti care provin din privat ….
Iti multumim, Mihaela, pentru comentariu. Sigur la stat conditiile sunt diferite, avem o singura mamica cu copilul in sistemul de stat care a raspuns invitatiei noastre de a da feedback. Asteptam mai multe!