Principiile de baza ale educatiei alternative Montessori
Educatia copilului tau este foarte importanta pentru tine, de aceea cauti informatii ca sa poti alege constient acea gradinita/scoala care crezi ca i se potriveste cel mai bine.
Daca iti doresti o educatie alternativa pentru copilul tau, o gradinita sau scoala care nu se incadreaza in sistemul traditional de invatamant, poti alege intre cele cateva metode alternative prezente in Bucuresti: Waldorf, Montessori, Step by Step, etc.
Ce stim despre educatia alternativa Montessori?
-
Metoda de educare centrata pe copil
Educatorul nu mai este punctul central al clasei. Atentia este acum pe copil. Copiii nu mai trebuie sa fie atenti la educator in mod neconditionat. In metoda Montessori educatorul este atent si urmareste copilul.
Sistemul Montessori se potriveste ca o manusa pe dorintele si abilitatile copilului tau dandu-i posibilitatea sa invete in propriul ritm si sa exploreze subiectele care i se par interesante. I se ofera astfel libertatea de care are nevoie la varstele fragede.
-
Educatorii faciliteaza experienta de invatare, nu o impun
Rolul educatorului in gradinita Montessori este de a ghida si a facilita experienta de invatare in loc sa impuna un anumit format. Cu alte cuvinte, acesta incurajeaza dezvoltarea anumitor abilitati si nu incearca sa modeleze copilul dupa anumite tipare existente.
Educatorii influenteaza modul in care se desfasoara cursurile si se asigura ca regulile de baza sunt urmate, insa incearca in aceeasi masura sa fie cat mai putin intruzivi. Copiii sunt incurajati sa se ocupe in ritmul lor de sarcinile alese.
-
Dezvolta abilitatile cheie specifice fiecarei varste
Metodele de educare Montessori se axeaza pe abilitatile care trebuie dezvoltate la fiecare nivel de varsta. Copiii mici sunt invatati sa isi controleze miscarile si sa vorbeasca. Copiii de patru ani isi dezvolta abilitatile motorii fine prin jocuri usoare si distractive si abilitatea de a duce la capat sarcini simple. Copiii de 5 ani se implica in evenimente si experiente culturale si isi dezvolta abilitatile sociale.
-
Incurajeaza socializarea, empatia si comunicarea
Copiii interactioneaza lucrand impreuna, impartind si colaborand. Prin natura mediului dintr-o clasa Montessori, cei mici invata sa se respecte, sa aiba bun simt si sa creeze o comunitate. Tot acum se dezvolta abilitatile de baza de comunicare si inteligenta emotionala.
-
Copilul invata usor ce este autodisciplina
Desi copiii sunt lasati sa aleaga activitatile pe care le vor face, exista un set de reguli de baza care sunt reamintite de educator si chiar si de ceilati copii. Copilul invata astfel auto-disciplina percepand-o ca pe ceva natural, deloc apasator. Astfel se dezvolta abilitati precum concentrarea, autocontrolul si motivatia.
-
Mediul din clasa incurajeaza curatenia si ordinea
Obiectele din clasa au locul lor stabilit si chiar si activitatile urmeaza o structura cunoscuta de copil. Cand o activitate se termina, copiii pun la loc materialele pe care le-au folosit. Acest simt al ordinii se va regasi si in comportamentul copilului din afara gradinitei. Astfel, se sadeste dorinta de a locui si lucra intr-un mediu curat si ordonat. Intr-un mediu ordonat copiii se pot concentra mai bine pe procesul de invatare.
-
Dezvolta si incurajeaza creativitatea
La cursuri permitem copilului sa isi aleaga activitatile si sa lucreze la ele in ritmul propriu. Creativitatea in clasa este incurajata. Copiii participa la activitati fiind atrasi de placerea de a lucra in loc de a se axa numai pe rezultat, o cale naturala de a dezvolta creativitatea. Expunerea la o gama diversa de informatii, culturi si personalitati ii ajuta sa isi dezvolte gandirea laterala.
-
Dezvolta mai mult unele abilitati fara a le opri pe altele
Examenele care au comparat abilitatile copiilor educati prin metoda Montessori cu ale celor educati prin metode traditionale au aratat ca cei de varste mici aveau abilitati mai dezvoltate la matematica, citire si scriere. De la varsta de 12 ani, copiii educati prin Metoda Montessori aveau abilitati similare sau mai dezvoltate in matematica, citire si scriere si abilitati sociale peste medie.
-
Sistemul este individualizat
Metoda Montessori da voie copilului sa invete in ritmul propriu. Invatarea are loc in ritm natural si se pune accent pe abilitatile specifice ale fiecarui copil. Sistemul incurajeaza copilul sa incerce cat mai multe lucruri, proces care accelereaza invatarea. Copilul nu se simte fortat si nu formeaza o aversiune fata de anumite subiecte.
-
Invatare practica
In mod special la varste fragede, sistemul este axat pe invatarea prin activitati concrete, practice, prin care copiii invata o limba noua, matematica, cultura si lectii de viata practice. Educatorii ii incurajeaza pe cei mici sa se concentreze pe ceea ce fac si sa nu ii intrerupa pe ceilalti.
Informatiile au fost preluate de pe site-ul www.montessoriedu.ro, cu acordul Gradinitei Montessori Edu.
Mai multe informatii despre Metoda Montessori:
http://livingmontessorinow.com/
http://aidtolife.org/
http://www.howwemontessori.com
http://montessori.org/