Să îmi dau copilul la școală sau nu anul acesta? Este copilul meu pregătit să meargă la clasa pregătitoare? Acestea sunt întrebările pe care m-am trezit prin martie 2016 că trebuie să le gestionez, întrebări care au atins și alte câteva mămici din jurul meu.
Și deși am luat decizia că nu vreau să îmi dau copilul la școală inainte de a face 6 ani, a fost o ocazie să îmi dau seamă că sunt multe mămici în situația delicată de a lua această decizie.
De aici până la a adresa întrebări specialiștilor a fost doar un pas.
Legea permite părinților să mai țină copiii acasă dacă aceștia nu au împlinit 6 ani până la începerea anului școlar. Asta face ca unii dintre copii să între în clasa pregătitoare la 5 ani și câteva luni iar alții să înceapă la 6 ani și 10 luni. Am fost curioasă să aflu, ce impact consideră specialistul că poate avea acest lucru atât asupra grupului în care se integrează copilul cât și și muncii pedagogului.
Sunt părinți care spun că au un copil precoce și pregătit pentru clasa pregătitoare la 5 ani și câteva luni, alții preferă să-i lase să mai copilărească. Dincolo de cum simte fiecare părinte că trebuie să facă, am încercat să aflu ce gen de argumente sunt importante din punct de vedere rațional pentru a lua această decizie.
Am apelat la experiența specialistului în lucrul cu copilul şi am incercat să aflu, din perspective diferite, care este vârsta potrivită pentru ca cei mici să înceapă clasa zero.
Mulțumesc specialiștilor care au avut bunăvoința de a-mi răspunde la toate aceste întrebări pe care mulţi dintre părinţi ajung să şi le pună:
- Catalina Hetel, Psihoterapeut
- Viorella RADU, Educational Project Coordinator la Montessano Cresa.Gradinita.Scoala, sociopsiholog
- Mona Ciurezu, Psiholog, Consultant specialist în somnul copilului 0-10 ani
- Mirela Ursu, Coordonator Educational la Flying Colours, Centru de Limba Engleza
- Claudia Chiru, Antreprenor si Cadru didactic in invatamantul de stat
- Ioana Agachi, Psihoterapeut
Citeste si:
Incepe scoala si copilul tau intră în panică? Cum ne pregătim copilul pentru începerea şcoliiCând începe anul scolar 2016-2017. Află care este structura anului şi cand sunt vacanţele
Catalina Hetel, psihoterapeut
C
red că nu vorbim despre reguli ci vorbim despre un anumit copil. Întrebarea definitorie este “poate acest copil să facă față procesului școlar?” Școala nu înseamnă doar momentul în care copilul acumulează sau nu niște cunoștințe ci înseamnă un prim pas spre autonomia deplină a copilului, în lipsa parintelul și a oricărei persoane de îngrijire. Școala e diferită de grădiniță, deci trebuie să ținem cont de faptul că acolo nu va exista “ingrijitoare” și nici persoane care să ofere copilului sprijin în anumite activități.
Mai explicit, chiar dacă doamna învățătoare, de multe ori mamă la rândul ei, va face (aşa cum a fost în experiența mea) și o parte din munca de îngrijire a copilului, trebuie să ne asigurăm că copilul va fi capabil să ducă la bun sfârşit câteva activități autonome obligatorii:
- să se îmbrace singur, să știe cum și cu ce. Ne amintim că la grădiniță ne luăm singuri copiii și îi îmbrăcăm, dar în școală nu vom mai avea acces, astfel încât copilul va trebui să se descurce singur cu îmbrăcatul. Doamna învățătoare va putea încerca dar probabil că îi va fi greu să îmbrace 30 de copii, uneori mai mulți;
să se descurce singur cu toaleta, spălatul pe mâini, să reușească să se abțină în timpul orelor de clasă;
- să se descurce singur cu mâncatul, din nou să se poată abține până la pauză;
abținerea este un criteriu important al evaluării copilului care se duce la școală. Este un moment esențial în dezvoltare. Copilul trebuie să fi achiziționat un pic capacitatea de a se abține, de a se reține și de a amâna. Aici intră toate nevoile de bază, toaletă, foame sete, plus impulsurile de a lovi, de a pleca, de a vorbi. Copilul trebuie să fi achiziționat nivelul în care impulsul este reținut și amânat sau dizolvat, după caz;
- să se descurce singur cu obiectele personale, să știe să diferențieze creionul de pix, să știe să le folosească;
- să se orienteze prin școală, să identifice ieșirea, sălile de clasă și alte locații importante;
- să poată rămâne singur, fără părinte, în cele 4 ore de curs;
- să poată dezvolta relații cu ceilalți copii;
- să își mențină atenția și interesul în cele 4 ore de curs;
- să aibă câteva achiziții intelectuale și motrice, achiziții care sunt cuprinse de altfel în fișa de evaluare psihosomatică legală, care se aplică în cazul copiilor mai mici de 6 ani.
Legat de personalul didactic, cred că dificultatea apare dacă un copil din clasă este sub nivelul de dezvoltare al celorlalți, necesitând mereu sprijin și îngrijire. Ora de clasă este structurată exact, astfel încât învățătorul să poată oferi atenție tuturor copiilor.
Dacă din diverse motive un copil are nevoi mai mari, nu se îmbracă singur, nu reușește să își găsească lucrurile, trebuie dus la toaletă, această realitate se va răsfrânge practic asupra întregului grup de copii. Astfel problema nu este dacă copilul are 5 sau 6 ani ci dacă poate sau nu să fie lăsat singur fără să aibă nevoie de o îngrijire specială.
Copiii dați la 5 ani la școală în clasa pregătitoare ar putea avea mici probleme în achiziția anumitor cunoștințe. În această perioadă de viață, există o diferență importantă în dezvoltarea intelectuală între 5 și 6 sau 7 ani. Astfel, un părinte care are un copil de 5 ani trebuie să fie conștient că anumite achiziții cum sunt literele, cifrele, calculele, vor fi făcute mult mai greu decât în cazul unui copil de 6 sau 7 ani.
Copilul are nevoie de răbdare și de înțelegere, iar parintele nu trebuie să se îngrijoreze dacă copilul prinde mai greu noțiunile matematice sau scrisul. Este o etapă care trebuie depasită cu arătându-i incredere copilului.
Înscrie-ţi copilul la un curs de limbă engleză la Centrul Flying Colours!
Iti recomandam si:
Cum pot elevii sa se concentreze mai bine la invatare?
Copilul meu nu vrea să îşi facă lecţiile. Cum îi poţi oferi ajutor la teme?
Viorella RADU, Educational Project Coordinator la Montessano, sociopsiholog
Maria Montessori nu a plecat, în dezvoltarea pedagogiei sale, de la sistemele de învățământ și educație existente, ci de la observarea copilului. El este centrul preocupărilor ei timp de mai multe decenii de cercetări și observări.
Conform studiilor sale, vârsta potrivită de începere a școlii nu este una fixă, stabilită etalon și care se aplică tuturor copiilor. Potrivit este momentul în care fiecare copil în parte a ajuns la un anumit nivel de dezvoltare cognitivă, emoțională și a personalității sale în general. Astfel un copil poate fi pregătit pentru școală încă de la vârsta de 5 ani, 5 ani și jumătate în timp ce un alt copil abia la 6 ani și jumătate să ajungă să fie pregătit pentru a intra în comunitatea de școală. Nici o vârstă nu este potrivită sau nepotrivită pentru a merge la școală ci doar diferită pentru fiecare copil în parte.
In sistemul Montessori, prin modul in care sunt gandite materialele cu care lucreaza copiii, precum si prin disponibilitatea cadrelor didactice, exista posibilitatea de a aplica acest principiu obținând rezultate deosebite cu fiecare copil în parte.
Concluzia este una firesc de simplă: în sistemul Montessori un copil intră în comunitatea de școală atunci când este pregătit. În acest fel sistemul Montessori educă și crește copii fericiți și împliniți!
Fetita mea e născută pe 15 sept. Deci va avea 6 ani fara 2 săptămâni cand va începe clasa pregătitoare. Daca nu vreau sa o dau, va face 7 ani fara 2 săptămâni anul următor. Sunt obligata sa o dau de la 6 ani chiar daca nu vreau?
Anul acesta scoala incepe pe 12 septembrie, deci ar avea 6 ani fara 3 zile practic.
Nu, nu esti obligata sa o dai daca nu a facut 6 ani pana pe 31 august. Te invit sa citesti mai multe mai jos:
„Parintii copiilor care implinesc 6 ani pana pe 31 august 2016 sunt obligati sa ii inscrie pe copii la clasa pregatitoare 2016. Copiii care implinesc 6 ani intre 1 septembrie si 31 decembrie 2016 pot sa fie inscrisi in clasa pregatitoare, cu conditia sa dea un test de evaluare psihosomatica.”
Si aici, la Art. 6. este explicat mai bine http://www.gokid.ro/wp-content/uploads/2016/01/inscrierea-copiilor-in-invatamanul-primar-2016-2017.pdf
Buna ziua!
In Bacau nu faceti o gradinita Montessori? M-as implica si ca parinte, cat si ca si cadru didactic, professor gradul I, cu 15 ani vechime in invatamantul primar si gimnazial, avand Liceul Pedagigic la baza cu specialtatea invatator-educatoare.
Numai bine!
Buna ziua, lasam intrebarea deschisa pentru cine considera ca poate raspunde din Bacau sau de altundeva. Va dorim mult succes!