Odata cu dezvoltarea tehnologiei, în familia modernă un nou membru şi-a făcut loc: calculatorul. Totodată a aparut şi intrebarea „Cat timp ar trebui sa petreaca copilul la calculator?”
–♦–
Iata ce ne spune Psiholog Yolanda Cretescu despre rolul calculatorului in viata copiilor:
Timpul petrecut in fata calculatorului variaza in functie de varsta copilului, scopul pentru care este utilizat computerul si rolul sau. Astfel, daca timpul petrecut in fata calculatorului inlocuieste jocul din spatele blocului si are rol social, este util sa il lasam pe copil sa exploreze beneficiile noii tehnologii. La fel de util este si daca scolarii folosesc acest timp pentru documentare, calculatorul inlocuind astfel biblioteca de alta data.
Daca insa calculatorul a inlocuit relatiile reale cu personajele fictive si chiar a aparut identificarea cu vreun personaj din jocuri, atunci exista intr-adevar un pericol. La fel de toxic este si timpul in care mijloacele de entertainment sunt inlocuite, chiar si in afara casei, cu jocuri pe tableta sau telefon, care pot duce foarte usor la dependentele de gadget-uri. De ce ne intrebam apoi „Sta copilul prea mult la calculator?”. Sta atat cat l-am incurajat social, reusind sau nu sa mentinem un echilibru intre rolul toxic si cel util.
Varsta este si ea un indicator important pentru stabilirea timpului pe care copilul ar trebui sa il petreaca in fata calculatorului:
-
Intre 2 si 3 ani copilul se poate distra cu jocuri structurate usor precum desene animate, jocuri cu personaje care ii insotesc in descoperirea de forme, sunete si culori. La aceasta varsta, calculatorul nu ar trebui sa fie utilizat mai mult de 15 – 20 de minute pe zi.
-
Intre 4 si 5 ani copilul incepe sa descopere lectura si cifrele. De asemenea, incepe sa recunoasca animalele, natura, diferite culturi ale lumii sau instrumente muzicale. In plus, la aceasta varsta, copilul poate sa primeasca notiuni de limbi straine si alte informatii care ii vor fi utile la scoala. Timpul pe care trebuie sa il petreaca copilul in fata calculatorului la aceasta varsta nu trebuie sa depaseasca 20 – 25 minute pe zi.
-
Incepand cu varsta de 6 ani copilul deja poate folosi calculatorul pentru a aprofunda cunostintele dobandite la scoala si pentru a invata limbi straine. La aceasta varsta, copilul poate utiliza calculatorul pana la o ora pe zi.
Asadar, timpul petrecut la calculator poate facilita accesul copilului la cultura si lumea din jurul sau, incluzand atat aspectele bune, cat si pe cele rele. Este de obligatia parintilor sa ghideze accesul la aceasta cultura, evitand efectele sale negative si explorand beneficiile timpului util petrecut in interactiunea cu noua tehnologie.
Am cerut si părerea Catalinei Hetel, psiholog si psihoterapeut pe acest subiect:
Cât ar trebui noi să stăm în mână cu o carte? O expresie spune munca întâi distracţia la urmă. Copilul este necesar să înţeleagă că are o datorie, aceea de a-şi face temele sau sarcinile pe care le are de făcut prin casă şi că apoi în timpul rămas are voie să se joace. Calculatorul este o unealtă. El nu este rău în sine, dar devine rău dacă este folosit în exces sau în detrimentul altor activităţi. Apare de multe ori din partea părinţilor ori interdicţia totală a calculatorului, care a devenit o mare sperietoare ori ameninţarea permanentă a copilului cu retragerea acestuia sau chiar pedeapsa cu retragerea acestuia.
Cum ar fi ca noi adulţii să fim ameninţaţi permanent că ni se iau cărţile sau alte obiecte care ne plac sau chiar să vină cineva să ne ascundă cartea favorită pentru că nu am facut nu ştiu ce sarcină. Războiul de a lăsatul sau interzisul calculatorului nu face decât să transforme aceasta unealtă de joacă într-un scop în sine pe care copilul îl va urmări asiduu datorită importanţei care i se dă. Dacă are voie un anumit timp limitat strict la calculator, nenegociabil, copilul nu va face decât să încerce sa fure cât mai mult din timpul interzis. Cele doua reguli care pot fi aplicate sunt: poţi să te joci după ce îţi termini treaba şi poti să te joci, e ok, dar trebuie să faci şi altceva cu timpul tău, să nu transformi calculatorul într-o preocupare exclusivă.
Cu aceste doua reguli, se poate modela relaţia copilului cu calculatorul, ţinând mereu minte să nu transformăm o unealtă într-un personaj negativ. Si nici in membru al familiei, obiect de santaj şi de preocupare. Problema nu e cît de mult stă un copil la calculator ci cât de mult are timp şi pentru altceva (învăţat, mişcare, somn etc). Aşa că în loc să interzici un calculator e mai probabil să reuşeşti să impui să se facă şi altceva (un sport, un film împreună, discuţii, masă etc.).