Adevărata poveste a lui Moș Crăciun începe de fapt cu Sfântul Nicolae, care a trăit în perioada 270 – 343 d.Hr. Născut într-o familie greacă bogată din Patara, acum parte din Turcia, el a rămas orfan de mic, în timpul unei epidemii. Şi-a folosit apoi averea moştenită pentru a-i ajuta pe cei nevoiași, bolnavi și suferinzi.
În timp, datorită minunatelor legende ce i-au portretizat existenţa, Sfântul Nicolae devenit cunoscut ca protector al copiilor și aducător de cadouri magice.
O relatare despre Nicolae spune că le-a dăruit o parte din avere unor fete sărace pentru ca acestea să nu fie nevoite să se vândă. În trei ocazii diferite, pungi cu aur fuseseră aruncate prin fereastre deschise și se spune că au căzut în pantofi sau ciorapi ce atârnau la uscat la fura focului. Aceste întâmplări au dus la obiceiul ca cei mici să atârne ciorapi sau să aşeze pantofi așteptând cu nerăbdare cadouri de la Sfântul Nicolae.
Cum arăta cu adevărat Sfântul Nicolae?
O serie de cercetători au încercat să afle cum arăta cu adevărat Sfântul Nicolae. Luigi Martino, profesor de anatomie de la Universitatea din Bari, care a catalogat, măsurat și fotografiat moaștele sfântului în 1957, a făcut o primă schiță a lui Nicolae. Apoi proiectul Deisis din 2004 realizat în Rusia a creat o imagine digitală dezvoltată din alte mii de imagini digitale preluate din reprezentări iconografice tradiționale ale unor figuri religioase.
Tot în 2004, medicul legist Francesco Introna, de la Universitatea din Bari, alături de Caroline Wilkinson de la Universitatea din Manchester, au creat o reconstrucție facială aplicând cele mai noi tehnici de diagnosticare pe computer a datelor colectate în 1957. Artistul digital Anand Kapoor a finalizat proiectul.
Timp de câteva sute de ani, între 1200 și 1500, Sfântul Nicolae era cel care aducea cadouri în jurul sărbătorii sale, 6 decembrie. După începerea Reformei Protestante din secolul XVI, sfinți precum Nicolae au căzut în dizgraţie în mare parte din nordul Europei.
Personajele înfiorătoare care i-a luat locul Sfântului Nicolae
În cartea sa „Santa Claus: A Biography”, istoricul canadian Gerry Bowler oferă o perspectivă surprinzătoare asupra vieții celui mai influent personaj fictiv din lume.
El afirmă că cineva trebuia să le ducă în continuare cadouri copiilor şi de aceea la început sarcina a fost atribuită pruncului Isus iar cadourile erau duse de Crăciun. Pentru că pruncul Isus nu putea căra însă foarte multe cadouri, era nevoie de un personaj care să îl ajute şi care în plus să aibă o figură ceva mai impunătoare.
Unele dintre personajele germanice alese s-au bazat din nou pe Nicolae, dar mai puţin ca un sfânt, ci ca un însoţitor amenințător: Ru-klaus (Nicolae cel Aspru), Aschenklas (Nicolae cel Palid), Pelznickel (Nicolae cel Furios) sau Krampus, ajutor al moşului. Aceştia le cereau celor mici să fie cuminţi şi îi ameninţau cu bătaia sau chiar cu răpirea.
Iniţial aceste personaje nu aveau decât rolul de îi face pe copii să fie ascultători. Cu toate acestea, în timp, ele au evoluat treptat pentru a deveni figura moşului vesel şi darnic pe care o cunoaştem în prezent.
În unele locuri, precum Olanda, oamenii au refuzat să renunțe la Sfântul Nicolae ca aducător de daruri. Astfel Sinterklaas a ajuns chiar şi în coloniile din America, unde legendele germanice au supravieţuit.
În America Crăciunul nu era sărbătorit precum în vremurile noastre. Sărbătoarea avea loc mai puţin în familie şi mai mult în comunitate, în aer liber şi alimentată cu mult alcool.
Crăciunul devine în America sărbătoare de familie
Apoi, la la începutul secolului al XIX-lea, o serie de poeți și scriitori cunoscuţi ai vremii s-au străduit să transforme Crăciunul într-o sărbătoare de familie prin reapariţia Sfântului Nicolae.
Volumul Knickerbocker’s History of New York din 1809 a lui Washington Irving menţiona un Nicolae fumător de pipă care se ridica deasupra acoperișurilor într-o căruţă zburătoare, ducând cadouri copiilor buni și nuieluşe celor răi.
De-abia în 1821 o poezie ilustrată anonimă intitulată „The Children’s Friend” a mers mai departe în conturarea Moșului modern și în asocierea lui cu Crăciunul. Bowler spune că povestea cadourilor Sfântului Nicolae a fost lăsată fără substratul religios în momentul în care a fost transferată unui Moș Crăciun îmbrăcat cu blănurile acelor aducători înfricoșători de cadouri.
În 1823 a fost publicată anonim poezia „A Visit from St. Nicholas”, cunoscută mai bine ca „The Night Before Christmas”. Devenită extrem de virală şi de aceea revendicată în 1837 de scriitorul Clement Clarke Moore, aceasta este în mare măsură responsabilă pentru unele dintre concepțiile despre Moș Crăciun de la mijlocul secolului al XIX-lea până în prezent, cu un efect major asupra istoriei cadourilor de Crăciun.
Figura veselă, dolofană de bunic a Moșului aşa cum o ştim în prezent a fost însă creată în mare măsură de Thomas Nast, un mare caricaturist politic al epocii.
Moș Crăciun din America de Nord s-a întors apoi treptat şi în Europa, înlocuind aducătorii de cadouri înfricoșători și adoptând nume locale precum Père Noël în Franța sau Father Christmas în Marea Britanie.
Dacă copilul tău crede în Moş Crăciun, spune-i că moşul poate veni nu doar pe uşă, geam sau horn… poate veni şi prin fibra optică, 5 sau 4G, wi-fi sau satelit! Nu e Crăciun fără Moş Crăciun si de aceea un Moş Crăciun cu barbă naturală modern este pregatit să transmită un mesaj personalizat sau chiar sa faca un videocall cu toţi copiii. Află mai multe!
Surse:
https://www.nationalgeographic.com/news/2018/12/131219-santa-claus-origin-history-christmas-facts-st-nicholas/
https://en.wikipedia.org/wiki/Old_Santeclaus_with_Much_Delight
https://www.stnicholascenter.org/who-is-st-nicholas/real-face