Despre educatia financiara pentru copii, cum ii invatam sa aiba un comportament responsabil fata de bani.
Echipa de la Totul despre mame organizeaza lunar evenimente gratuite pentru parinti la Libraria Humanitas de la Cismigiu. Temele sunt legate de dezvoltarea unor relatii autentice si armonioase cu copiii nostri, bazate pe iubire neconditionata. Da, asta inseamna parenting neconditionat, constient si tot ce deriva din asta.
Unele teme sunt mai generale, dar tot sunt legate de modul in care ne educam copiii, cum a fost cea din 30 ianuarie, “Cum le explicam copiilor ca banii nu cresc in copaci?”. Carmen Iorgulescu de la KEN Academy, ne-a povestit cum sa le facem copiilor educatie financiara. Sa invete despre valoarea banilor si sa faca alegeri responsabile. Sa gandeasca pe termen lung si sa-si planifice bugetul. Sa gandeasca antreprenorial.
De ce cred ca este important sa facem educatie financiara?
Fiecare parinte cred ca a trecut prin experienta in care fiind la cumparaturi, copilul incepe sa insiste foarte mult. Sau mai rau, incepe sa tipe ca isi doreste ceva iar noi nu mai stim cum sa reactionam corect. Poate ca uneori putem sa refuzam, dar alteori cedam din cauza oboselii sau disconfortului pe care il simtim cand toata lumea se uita la noi. Daca in schimb reusim sa-i explicam copilului care-i treaba cu banii, cu siguranta ca aceste situatii pot sa apara mult mai rar sau poate chiar deloc.
Vezi şi:
Cursuri de dezvoltare personală pentru copii
Cartea sau Computerul? Cum Poţi Influenţa Alegerea Făcută de Copilul Tău
Cu unele recomandari nu sunt de acord caci functioneaza pe principiul recompensei. Dar din fiecare experienta extragem ce e bun si aplicam ce se potriveste familiei noastre. A fost o prezentare cu 10 lectii, dar pe prima am ratat-o, asa ca va prezint 9 lectii :).
Ce am aflat?
-
Sa tinem cont de mesajul pe care il transmitem copilului legat de relatia noastra cu banii, de atitudinea fata de bani. Noi suntem modele pentru copii in toate, asadar inclusiv pentru relatia cu banii.
-
Sa discutam despre bani in familia noastra. Bineinteles ca sunt excluse de aici certurile din cauza banilor. Le povestim istoria banilor, de unde vin banii, ce reprezinta, cum se cheltuie. Astfel ei vor intelege ca banii se termina, nu avem un sac fara fund de unde tot scoatem bani.
-
Le explicam diferenta dintre nevoi si dorinte. Alimentele, hainele intra la categoria nevoi, dar daca vorbim de haine de lux deja intra la dorinte. Daca ii obisnuim sa le cumparam tot timpul ce isi doresc, vor creste cu ideea ca este datoria noastra sa le satisfacem toate cerintele.
Cum ii obisnuim sa faca aceasta diferenta? Ii implicam in realizarea listei de cumparaturi dar si in efectuarea cumparaturilor. Pot sa bifeze singuri puncte de pe lista, sa observe si sa profite de oferte. Sa invete ca acelea sunt momente in care se pot economisi bani fata de bugetul initial alocat.
-
Este recomandat sa platim cash cand suntem cu cei mici la cumparaturi, tocmai pentru ca banii sa fie ceva palpabil pentru ei…sa socoteasca singuri cat trebuie sa platim si sa primeasca restul. Cardul este o notiune prea abstracta pentru ei si nu o inteleg.
-
Ii invatam ca alegerea este la noi si ca avem control asupra banilor. Este daunator sa spui “Nu imi permit”. Mai indicat este sa-i spui la ce ar trebui sa renunte familia voastra pentru a-i satiface cerinta. Daca este o jucarie foarte scumpa, un exemplu de explicatie ar fi ca “pentru a-i cumpara ce isi doreste, e necesar sa renuntati la a mai cumpara fructe timp de o luna”.
-
Alocatia – cum pot copiii sa faca rost de bani ? Ii putem ajuta sa castige bani de buzunar implicandu-i in treburile gospodaresti. Nu pentru a face curat in camera lui, ci daca participa la curatenia din spatiile comune, curtea, etc. Pentru asta il putem plati sau sau incuraja sa faca servicii diverse vecinilor, rudelor, etc.
Nu este recomandat sa se ofere bani de buzunar zilnic, copiii in jur de 7 ani pot primi saptamanal. Nu pur si simplu, fara sa fi facut nimic pentru ei. Cei peste 8 ani pot primi un buget lunar si se vor invata astfel sa isi planifice banii pentru intreaga luna.
-
Ii invatam sa-si organizeze banii de buzunar, pentru asta Carmen Iorgulescu ne recomanda sa-i oferim 3 “porcusori-pusculita” copilului. Unul pentru cheltuieli (nevoi si dorinte) – 60%. Unul pentru economisire 20-30%. Si unul pentru donatii 20-10% . Mi-a placut partea asta cu porcusorii si cred ca o voi aplica, trebuie sa fie si ceva distractiv in toata educatia asta :).
-
Iar pentru a avea o evidenta a banilor “se pot distra“ completand un Jurnal al banilor de buzunar. Si uite cum copiii din ziua de azi pot invata sa faca “bugete” de la varste fragede.
-
Sa-i obisnuim sa-si stabileasca obiective: ce vor sa faca cu banii, pentru ce le trebuie bani. Doar avand in minte obiectivul vor fi capabili sa faca ceea ce e necesar pentru a castiga banii de care au nevoie. Pentru placerea de a avea papusa mult visata, fetita va putea renunta sa-si cumpere tot felul de nimicuri pentru o perioada de timp. Obiectivul trebuie sa fie vizibil, sa il deseneze, sa il vada zilnic pe porcusorul economisire, un abtibild sau ceva care sa aiba legatura cu obiectivul.
-
Sa le dam voie sa invete din greseli. Ni se pare ca suntem atoatestiutori. Normal, suntem parinti, am trecut prin multe! 😉 Chiar daca ar fi asa, asta nu ar fi un motiv pentru care sa-i rapim copilului nostru puterea de a decide. Il lasam sa ia decizii pe banii lui, chiar daca greseste. Doar asa va invata si pe viitor va sti sa isi asume consecintele. Copiii devin responsabili cu banii lor daca le dam ocazia sa ia decizii singuri.
Responsabilităţile Copilului. Cum Îl Implicăm în Activităţile Casnice Familiale
In concluzie, e clar, avem nevoie de educatie financiara pentru copiii nostri, sa luam ce este util si ce ni se potriveste din teoria KEN Academy, aplicam si adaptam din mers.
Spor la pus in practica si la o buna gestionare a bugetului.
Poza preluata de pe Facebook/Tobido.