Clasa a V-a marchează începutul unei călătorii fascinante în universul literaturii române. Este momentul în care elevii pătrund în lumea basmelor populare românești, a poeziilor pline de imagini vii și a poveștilor nemuritoare care au bucurat generații întregi. Aceste lecturi nu doar îmbogățesc vocabularul și imaginația copiilor, ci le oferă și repere culturale esențiale de-a lungul gimnaziului, pregătindu-i pentru studiul aprofundat al literaturii în anii următori.
Vezi toate listele de lecturi obligatorii pentru clasele de liceu – gimnaziu
Lecturile obligatorii de mai jos fac parte din lista propusă de Ministerul Educației și Cercetării pentru ciclul gimnazial. include autori fundamentali ai literaturii române – de la Ion Creangă, Mihai Eminescu și Vasile Alecsandri, până la scriitori moderni precum Gellu Naum sau Marin Sorescu – și cuprinde atât texte lirice și epice, cât și creații din literatura populară, legende și basme, toate atent alese pentru a stimula gustul pentru lectură și înțelegerea profundă a valorilor umane.
DESCARCĂ: Calendarul Anului Scolar 2025-2026: Format Printabil pe Județe
Clasa a V-a – Lecturi obligatorii
Linkurile asociate anumitor titluri trimit către versiunea integrală a textului, disponibilă gratuit online, sau către pagini de unde cartea poate fi achiziționată.
- Literatura populară – Basme populare românești (text original, studiu acasă)
- Vasile Alecsandri – Pasteluri (text original, adaptare, integral, studiu acasă)
- Tudor Arghezi – Cartea cu jucării (text original, integral, studiu acasă)
- Ion Creangă – Povești și povestiri (text original, pasaje selectate, studiu în clasă și acasă)
- Mihai Eminescu – Basme (text original, adaptare, integral, studiu în clasă)
- Petre Ispirescu – Basmele românilor (text original, studiu în clasă și acasă)
- Alexandru Mitru – Legendele Olimpului – Volum I: Zeii și Volum II: Eroii (text original, integral, studiu acasă)
- Gellu Naum – Cărțile cu Apolodor (text original, integral, studiu acasă)
- Cezar Petrescu – Fram, ursul polar (text original, adaptare, integral, studiu acasă)
- Mihail Sadoveanu – Dumbrava minunată (text original, adaptare, integral, studiu acasă) – cumpără aici.
- Marin Sorescu – Unde fugim de-acasă (text original, integral, studiu acasă) – cumpără aici.
- Ioan Slavici – Basme (text original, studiu acasă) – cumpără aici.
Descarcă imaginea de aici (pagina 1/8).
În plus față de aceste titluri, profesorii din instituțiile de învățământ le recomandă elevilor și alte lecturi suplimentare pentru clasa a V-a. Am selectat câteva din surse educaționale online de încredere și le-am organizat în două secțiuni: literatura română și literatura universală, pentru a include o varietate de genuri și autori care stimulează imaginația și gândirea critică.
Lecturi suplimentare pentru clasa a V-a
Literatură română
- Vasile Alecsandri – Oaspeții primăverii, Legenda rândunicii
- Tudor Arghezi – poezii: Steaua în iarbă, Stupul lor, Fetica
- Lucian Blaga – Părinții, Cărăbușul de aramă
- Ioan‑Alexandru Brătescu‑Voinești – Puiul, Gândăcelul
- I. L. Caragiale – Momente și schițe (de ex. Vizită, D‑l Goe, Bubico)
- Ion Creangă – Povestea lui Harap‑Alb, Amintiri din copilărie (fragmente)
- Barbu Șt. Delavrancea – Neghiniță, Domnul Vucea, Bunicul, Bunica
- Mihai Eminescu – poezii: Revedere, Ce te legeni…; fragmente din Făt‑Frumos din lacrimă
- Costache Negruzzi – Sobieski și românii
- Mihail Sadoveanu – Dumbrava minunată
- Ioan Slavici – Zâna Zorilor
- Ionel Teodoreanu – La Medeleni (Hotarul nestatornic); Ulița copilăriei; În casa bunicilor
- George Topârceanu – Rapsodii de toamnă, Balada unui greier mic
- Petre Ispirescu – basme populare (ex.: Greuceanu, Făt‑Frumos)
- Mircea Cărtărescu – Enciclopedia zmeilor
- Emil Gârleanu – Din lumea celor care nu cuvântă
- Mircea Sîntimbreanu – Recreația mare
- Marin Sorescu – Unde fugim de‑acasă?
Literatură universală
- Roald Dahl – Charlie și fabrica de ciocolată, Matilda
- Alexandre Dumas – Cei trei mușchetari (adaptare pentru copii)
- Michael Ende – Povestea fără sfârșit
- J. K. Rowling – Harry Potter și Piatra Filozofală
- Jules Verne – Ocolul Pământului în 80 de zile
- Mark Twain – Aventurile lui Tom Sawyer
- Lewis Carroll – Alice în Țara Minunilor
- Antoine de Saint‑Exupéry – Micul Prinț
- Henry Gilbert – Robin Hood (versiune pentru copii)
- Rudyard Kipling – Cărțile junglei
- Scott O’Dell – Insula delfinilor albaștri
- Andrew Clements – Povestea frindelului
- Michelle Cuevas – Confesiunile unui prieten imaginar
- Salman Rushdie – Harun și marea de povești
- Phyllis Reynolds Naylor – Shiloh
- R. J. Palacio – Minunea
- Frances Hodgson Burnett – Micul Lord
De ce sunt importante lecturile recomandate în clasa a 5-a?
Aceste lecturi obligatorii pentru clasa a 5-a pun bazele culturii literare a elevilor. Ele dezvoltă imaginația, sensibilitatea artistică și înțelegerea valorilor morale. Prin intermediul lor, copiii învață despre bine și rău, despre curaj și prietenie, despre frumusețea limbii române și bogăția patrimoniului nostru cultural.Cum ajută aceste lecturi în perspectiva Evaluării Naționale din clasa a VIII-a?
Lecturile obligatorii din clasa a V-a reprezintă o etapă esențială în pregătirea pentru Evaluarea Națională. Prin contactul cu texte literare variate – basme, poezii, povestiri și legende – elevii își dezvoltă în mod natural competențele de lectură cerute la examen:
📚 1. Dezvoltă competențe de lectură cerute la examen
-
Înțelegerea unui text literar (epic sau liric)
-
Identificarea trăsăturilor personajelor, a secvențelor narative, a figurinelor de stil, a temei și a mesajului
-
Formularea unor răspunsuri argumentate pe baza textului
Lecturile din clasa a V-a exersează exact aceste abilități, de la recunoașterea unor motive literare (lupta dintre bine și rău, eroul, fantasticul) până la exprimarea unei opinii despre o întâmplare sau un personaj.
✍️ 2. Îmbogățesc vocabularul și expresivitatea limbajului
-
Limbaj elevat și expresiv, pe care îl vor regăsi și în textele de la examen
-
Construcții sintactice variate și termeni literari, care îi ajută să formuleze răspunsuri clare și nuanțate
🧠 3. Formează gândirea critică și capacitatea de argumentare
Pe parcursul gimnaziului, elevii trebuie să învețe:
-
Să exprime o opinie despre un personaj sau o acțiune
-
Să susțină idei cu exemple din text
-
Să construiască răspunsuri structurate – toate aceste cerințe apar constant la subiectul al II-lea și al III-lea de la Evaluarea Națională
📖 4. Familiarizează elevul cu genurile și speciile literare cerute la examen
În lista de lecturi regăsim basmul (Creangă, Ispirescu, Eminescu), poezia (Alecsandri, Arghezi) sau povestirea sau nuvela (Sadoveanu, Petrescu), specii frecvente în textele-suport de la examen, iar elevul care le parcurge din timp are un avantaj evident la examen.