În ciclul gimnazial, lectura nu înseamnă doar studiu sau teme la limba română, ci un adevărat antrenament esențial pentru minte, o cale de a pătrunde în subtilitățile fascinante ale limbii. Prin contactul constant cu texte valoroase, elevii își formează un vocabular bogat, expresiv și coerent, capabil să le susțină gândirea și comunicarea în orice context.
Lista de lecturi obligatorii pentru gimnaziu este concepută pentru ca elevii să-și dezvolte vocabularul, să înțeleagă structuri narative diverse, să-și formeze gustul estetic și să pună bazele pentru a-și construi o cultură generală solidă. Lista propusă de Ministerul Educației pentru a a acoperi clasele V–VIII vine cu texte potrivite vârstei, distribuite echilibrat între literatură populară, poezie, proză scurtă și nuvele accesibile. Pentru fiecare titlu există mențiuni care clarifică dacă textul trebuie să fie original, adaptat, integral sau în pasaje selectate, precum și dacă este recomandat pentru studiul în clasă sau acasă.
LECTURI OBLIGATORII PENTRU GIMNAZIU
Liste complete pe clasele V-VIII
✦•┈๑⋅⋯ ⋯⋅๑┈•✦
De la clasa a V-a la a VIII-a: progres firesc
Clasa a V-a este poarta de intrare în lectura școlară sistematică: basmele populare românești pun bazele înțelegerii tiparelor tradiționale, iar Ion Creangă (Povești și povestiri), Mihai Eminescu (Basme) și Petre Ispirescu deschid apetitul pentru narațiunea cu miez moral. Gellu Naum (Cărțile cu Apolodor) aduce ludicul, iar Alexandru Mitru (Legendele Olimpului) creează puntea către imaginarul clasic grecesc.
În clasa a VI-a, accentul se mută pe mize morale și comice: Grigore Alexandrescu (Fabule), I.L. Caragiale (Momente și schițe) și Ionel Teodoreanu (Ulița copilăriei) diversifică paleta tematică și stilistică, în timp ce Calistrat Hogaș exersează descrierea și observația.
Clasa a VII-a ridică ștacheta conceptuală: Lucian Blaga (Hronicul și cântecul vârstelor) și Geo Bogza (Cartea Oltului) solicită reflecție asupra identității și a spațiului, iar Nicolae Labiș (Moartea căprioarei) orientează lectura către simbol, imagine și emoție. Umorul cult al lui Anton Pann completează tabloul.
În clasa a VIII-a, lista pregătește trecerea spre liceu: Vasile Alecsandri (Chirița în provinție) introduce analiza piesei de teatru, Mircea Eliade (Romanul adolescentului miop) invită la introspecție, iar Radu Tudoran (Toate pânzele sus!) motivează prin aventura clasică. Poezia lui Tudor Arghezi și Nichita Stănescu consolidează lucrul cu imaginile poetice și figurile de stil.DESCARCĂ: Calendarul Anului Școlar 2025-2026