În ultima perioada, comportamentul copiilor în spațiul virtual produce foarte multe îngrijorări, atât în rândul părinților, cât și al specialiștilor. De multe ori nelimitat, accesul la telefoane inteligente, tablete sau calculator, asociat cu vârstă tot mai fragedă la care copiii intră în contact cu aceste device-uri, aduce cu sine o serie de modificări în sfera relațională, comportamentală și afectivă și nu de puține ori reprezintă cauza unor tulburări de dezvoltare în rândul copiilor.
Cum ajunge un comportament relativ inofensiv să producă atât de multe efecte negative?
Pentru început, aș vrea să atrag atenția asupra vârstei la care tot mai mulți copii intră în contact cu ecranele telefoanelor mobile sau ale tabletelor. Mulți părinți ajung să se folosească de acestea pentru a capta interesul bebelușului, pentru a-l determina să mănânce sau chiar pot ajunge să le folosească pentru momentele de joacă sau atunci când părintele are de rezolvat diverse sarcini, iar copilul trebuie ținut ocupat.
La prima vedere nu pare nimic dăunător, însă studiile arată că tot mai mulți bebeluși sunt expuși la ecrane în primul an de viață (75%). De asemenea, la vârstă de 2 ani copiii folosesc zilnic tabletă sau telefonul, 16% dintre copii au o tabletă în camera, iar 50% din copiii de până la 4 ani au un televizor în cameră.
Efectele dispozitivelor în dezvoltarea generală a copilului
Ce se întâmplă atunci când un copil petrece mult timp pe diferite dispozitive și implicit în spațiul virtual? S-a demonstrat faptul că expunerea pentru perioade lungi de timp produce întârzieri de limbaj, afectează capacitatea copilului de a relaționa cu cei din jurși de a se autoregla emoțional, afectează motricitatea fină și grosieră, întrucât copilul nu mai este expus la activități sau jocuri menite să le dezvolte, produce neatenție, impulsivitate și crește riscul de comportamente agresive. Altfel spus, afectează dezvoltarea generală a copilului, precum și relațiile sale cu ceilalți.
Efectele expenerii la ecran în sfera afectivă
De asemenea, există efecte și în sfera afectivă, întrucât copiii care petrec mult timp în fața ecranelor au un risc mai crescut de a dezvolta anxietate și depresie și de multe ori aceste probleme sunt asociate cu tulburări de somn și obezitate. După cum se observă, efectele sunt numeroase și diverse, însă ele au ca punct de pornire accesibilitatea dispozitivelor și lipsa unor limite în folosirea lor.
Opțiuni nelimitate – riscuri nelimitate
Un copil nu are capacitatea de a înțelege care sunt efectele expunerii asupra sa, fiind necesară intervenția unui adult care să monitorizeze timpul, precum și tipul de activitate desfășurat de copil. Având în vedere că opțiunile sunt nelimitate, la fel sunt și riscurile. Copiii pot accesa cu ușurință jocuri de natură agresivă, care au o mare influență asupra comportamentului și asupra limbajului, pot accesa diverse filmulețe și sunt expuși la o serie de reclame menite să mențină interesul activ. De asemenea, multe jocuri au și opțiunea de chat, unde copiii pot intra în contact cu diverse persoane.
Același lucru este valabil și în cazul rețelelor de socializare, unde fiecare își poate crea o identitate alternativă, iar copiii pot fi ținta unor „personaje negative“. Trebuie să ținem cont de faptul că comportamentul oamenilor în mediul online poate fi foarte diferit de cel din viață reală, întrucât apare deseori dezinhibarea online, combinată cu protecția anonimatului. Putem fi orice și oricine vrem, putem crea o identitate nouă, care ne da curaj să facem sau să spunem lucruri pe care nu le-am face în mod obișnuit. Astfel, copiii pot ajunge să fie atât victime, cât și agresori în relația cu alți copii.
Timpul petrecut în spațiul virtual poate afecta relațiile sociale, având în vedere limitarea contactelor, dar și lipsa dezvoltării unor abilități de a face față conflictelor. De asemenea, capacitatea de autoreglare emoțională este puternic afectată și poate conduce la experimentarea unor dezechilibre.
Cum putem schimba aceste obiceiuri?
Primul pas este oferirea propriului model. Timpul petrecut pe telefon/tabletă trebuie înlocuit cu timp de calitate petrecut în familie. Este important să oferim copiilor modele de urmat și să le oferim alternative de petrecere a timpului liber.
Al doilea pas îl reprezintă limitarea accesului la diferitele dispozitive. Organizația Mondială a Sănătății sugerează că accesul la ecrane să fie interzis copiilor sub 1 an și limitat la mai puțin de 1 h/zi în perioada 2-4 ani sau 2 h/zi după vârstă de 5 ani.
Monitorizarea timpului, precum și a activităților desfășurate de către copil pe telefon/tabletă sau în mediul online sunt foarte importante, în special la vârste foarte mici, unde riscurile sunt nenumărate.