"Eu pot alege sa predau ca o masina programata sau sa predau astfel incat la finalul zilei, copiii sa-mi spuna ca ma iubesc". Interviu cu Claudia Chiru, antreprenor si cadru didactic in invatamantul de stat.
O cunosc pe Claudia Chiru de vreo 2 ani, de cand a deschis Saga Kid After School. Recent insa am aflat ca ea este si invatatoare la o scoala de stat din Bucuresti. Dupa ce in luna februarie a.c. a avut un schimb de experienta la o scoala din Oxford, Marea Britanie, s-a intors cu idei minunate si o viziune noua despre scoala.
Citeste aici despre cum functioneaza sistemul de invatamant britanic.
Ne-a povestit despre schimbarile pe care doreste sa le aplice si la clasa ei si am rugat-o sa imi raspunda la cateva intrebari despre invatamantul de stat din Romania, caci subiectul „scoala romaneasca” este de mare interes iar viziunea ei mi-a placut si mi-a dat speranta ca se poate mai bine si la noi.
Claudia Chiru este invatatoare la Scoala Gimnaziala Nr. 195 din Titan, Bucuresti si are un fiu in varsta de 6 ani, care va intra la scoala in clasa pregatitoare anul acesta, in septembrie.
Zina Nichita (gokid): Cand ai pornit pe acest drum al educarii copiilor? De ce ai ales sa fii alaturi de copii?
Claudia Chiru: Alegerea de a fi alaturi de copii a venit odata cu atingerea maturitatii. Prima data mi-am dorit sa fiu invatatoare pe la 6 ani, insiram papusile in camera mea, scriam pe usa sifonierului care-mi servea drept tabla si nu ma saturam sa spun tuturor apropiatilor ca ma voi face invatatoare ca mamaia mea, cand voi fi mare. Ulterior am muncit mult pentru a intra la Colegiul Pedagogic “Constantin Bratescu” din Constanta si am devenit cadru didactic cu dubla specializare educator-invatator, o “rara avis” a vremurilor noastre, pentru ca acest Colegiu s-a desfiintat in anul 1999, eu am facut parte din ultima generatie de absolventi. Decizia de a reveni in invatamant, decizie luata acum 4 ani, reprezinta momentul in care am ales constient si matur sa fiu alaturi de copiii romani, gandindu-ma in primul rand la fiul meu.
Z.N. Care crezi ca sunt calitatile esentiale pe care trebuie sa le aiba un bun pedagog?
C.C. Iti dai seama ca nu pot raspunde acestei intrebari ca si cum as avea o reteta pentru a deveni pedagog. Este ca si oricare alt mestesug, este vocational, este vorba despre pricepere, despre performanta, despre stapanirea artei sculptarii oamenilor. Atunci cand te trezesti ca visezi cu ochii deschisi lectia de maine si auzi raspunsurile si glasurile elevilor tai stii pur si simplu ca esti pasionata de ceea ce faci. Saptamana trecuta am vizitat Muzeul Theodor Aman si mi-a placut tare. Stii care a fost primul meu gand? Imediat am planuit urmatoare vizita alaturi de elevii mei. Ieri am fost la “Kung Fu Panda 3” cu fiul meu. Stii la ce m-am gandit? Cum pot eu sa fac astfel incat sa le arat elevilor mei ca reusita inseamna identificarea acelui lucru pe care ai putea sa-l faci cel mai bine in viata, etalarea celei mai bune variante a propriei persoane. M-am gandit cum sa le calauzesc pasii astfel incat sa inteleaga ca despre asta este vorba in viata, despre momentul in care stralucim, despre ceea ce ne place cel mai mult, despre motorul tuturor actiunilor noastre, despre pasiune si nazuinta.
Citeste si:
Cum pot elevii sa se concentreze mai bine la invatare?
Z.N. Care sunt provocarile unui cadru didactic din ziua de azi? Este astazi mai usor sa iti faci meseria decat acum 15-20 de ani? Care sunt asteptarile tale de la copii si care sunt cele ale parintilor care aleg sa isi inscrie copiii la clasa ta?
C.C. Pentru mine, cea mai mare provocare o constituie reabilitarea imaginii pe care o avem in societate, alaturi de lupta zilnica pe frontul intern. Imi construiesc propriile oportunitati de imbogatire a experientei la catedra si consider ca este datoria mea sa devin mai buna. “Breasla” maestrilor invatatori a fost compromisa din cauza nepasarii. Alaturi de mine poate sta o colega profesor doctor si poate sta o alta colega, care a obtinut nota 5, 6, 7 sau mai putin la examenul de titularizare. Acest dezechilibru a permis aparitia unei noi specii de invatator, un hibrid, care urmareste supravietuirea in detrimentul calitatii, care are pretentii putine si poate sustine cu greu un rationament logic.
Relatia mea cu elevii este guvernata de libertatea de exprimare si alegere. La inceputul anului am creionat profilul educabilului la finalul clasei pregatitoare, pe care l-am inmanat si parintilor, astfel, asteptarile au fost aliniate si fiecare parte a stiut de la bun inceput ceea ce are de facut si ceea ce va primi la final. In acest dans suntem parteneri, iar partenerii se mai calca pe picioare cateodata, insa danseaza bine numai impreuna 🙂
Imagine din clasa Claudiei Chiru
Z.N. De ce copiii foarte activi devin o problema in orice clasa si ce recomandari ai pentru parintii cu astfel de copii? Cum se rezolva la clasa situatiile cu copiii care deranjeaza ora?
C.C. Am gasit o solutie, o metoda care poate schimba cursul intregii actiuni daca este aplicata corect, am scris un articol care poate fi gasit si pe www.asaga.ro la sectiunea blog, se numeste “Perimetrul lui David”.
De ce copiii activi devin o problema? Sunt mai multe explicatii posibile:
- se plictisesc pentru ca au invatat prea multe lucruri la gradinita, prea multe nu la modul pozitiv, ci excedentar fata de programa;
- colectivul este numeros, cadrul didactic este paznic, face ce poate;
- copilul este hiperactiv, necesita atentie speciala, cadrul didactic nu o poate asigura;
- ceea ce aude este complet lipsit de importanta si stralucire, cadrul didactic este depasit;
Copilul aflat in oricare dintre situatiile de mai sus este lipsit de vina, este datoria noastra sa facem in asa fel incat el sa se simta bine si sa invete cu placere. Cum in Romania este un soi de jungla, ne inspiram de unde putem – daca esti suficient de norocoasa, ai colege care iti dau sfaturi bune, aplicam asa cum consideram ca este mai bine, facem fiecare atat cat ne permite intelectul.
„Eu pot alege sa predau ca o masina programata sau sa predau astfel incat la finalul zilei, copiii sa-mi spuna ca ma iubesc.”
Z.N. Majoritatea parintilor se plang de sistemul de invatamant de stat. Ce nu merge bine in sistemul de invatamant de stat din Romania?
C.C. Dupa parerea mea nu este suficient sa ne plangem. Daca numai ne plangem, nu reusim sa schimbam nimic. Si eu pot sa ma plang si sa nu mai fac nimic, castig aceeasi bani, insa refuz. Am ales sa merg in fiecare zi la scoala, sa vorbesc cu pasiune despre meseria mea, sa-i invat pe elevii mei valorile traditionale romanesti si sa nu-mi pese de sistem. Sistemul sunt eu!
Eu pot alege sa predau ca o masina programata sau sa predau astfel incat la finalul zilei, copiii sa-mi spuna ca ma iubesc. Si eu sunt parinte! Pot alege sa merg la sedintele cu parintii si sa-i pun bete-n roate invatatoarei fiului meu sau pot alege sa o sprijin activ, empatizand.
Iti recomandam sa citesti si :
Copilul meu nu vrea să îşi facă lecţiile. Cum îi poţi oferi ajutor la teme?
Efectele televizorului si jocurilor in dezvoltarea copilului
Z.N. Daca ai putea schimba legea educatiei, care sunt primele 5 lucruri pe care le-ai aplica?
C.C. Consider ca Legea educatiei nationale are nevoie de cateva adaugiri. Daca ceea ce este stipulat in lege la ora actuala ar fi si aplicat, lucrurile ar decurge mai bine. Ma voi referi numai la invatamantul primar.
In primul rand as mari procentul alocat educatiei si as organiza sesiuni de citire si intelegere a acestei legi in toate institutiile implicate, asigurandu-ma ca participa toti actorii si parintii.
As adauga mai multe modalitati de recunoastere a performantelor cadrelor didactice, asigurandu-ma ca aceste modalitati de recunoastere sunt folosite din abundenta, as mai aduce un cadru didactic la clasa, adica sa fie doua persoane in sala de clasa zilnic, as introduce supraspecializarea, adica un cadru didactic s-ar putea ocupa de un singur tronson, ajungand sa fie expert, tinand cont ca perioada de 5 ani a ciclului primar este ampla si apar multe schimbari in dezvoltarea copiilor, iar asta implica abordari pedagogice diferite, de exemplu, o invatatoare se poate specializa si supraspecializa pe tronsonul Primar Mic – de la clasa pregatitoare la a II-a, iar alta pe tronsonul Primar Mare clasele a III-a si a IV-a. Identic as proceda si cu profesorii de religie, educatie fizica si limbi straine care predau la ciclul primar.
Un aspect foarte important, de care m-as ocupa imediat, daca as avea o putere, este acela al respectului pentru scoala, as reinstaura respectul asa cum se arata pe vremea cand eu eram eleva. In acest moment nimeni nu respecta nimic si pe nimeni. Este cumplit! Am zile in care ma simt ca o proasta si cred ca ar fi cel mai bine daca m-as duce acasa, pentru ca nu am ce sa caut la catedra, sunt muuulte persoane care se pricep si la ceea ce fac eu.
Am facut meditatii ca sa intru la un liceu la oras, nu oricine putea intra, invatamantul era oarecum exclusivist, toceai manualele daca voiai sa devii cineva, m-am simtit incredibil cand am reusit sa fac asta, invatam zile in sir, ore in sir, comentarii in sir, nu ieseam din cuvantul doamnelor profesoare, parintii mei ii respectau si imi vorbeau mereu atat de frumos despre profesoarele si profesorii mei, a vuit oraselul mic in care am crescut cand vestea reusitei mele s-a aflat, toti profesorii m-au felicitat, mi-au spus ca sunt mandri, sentimentul acela nu are pret si nici asemanare.
Nu mi-au sticat personalitatea si nici un m-au agresat in vreun fel comentariile invatate pe banda, m-am distrat in liceu, am sarit gardul internatului si am mers la disco, insa acum stiu sa scriu corect, imi argumentez opiniile si-mi sustin propriul rationament, pot scrie o compunere, pot citi si intelege un text.
Te-ar putea interesa si:
Activitati si evenimente pentru copii in weekend in Bucuresti
10 Restaurante cu locuri de joaca pentru copii in Bucuresti
Z.N. Ai deschis SAGA Kid, care ofera servicii de after si before school. Ce se face diferit la SAGA KID fata de scoala de stat?
C.C. Este gandita ca o alternativa, Scoala Alternativa de Gandire Aplicata este recomandata ca o completare, iar in momentul in care cauti o completare, poti alege si SAGA. Nu mi-am dorit sa spun ca ceea ce invata copiii la scoala este gresit, nu este adevarat, mi-am dorit sa aduc suplimentar aplicarea notiunilor invatate la scoala, diversificarea lor, folosirea lor intr-o maniera experientiala.
SAGA este construita diferit. SAGA este un after-school de sine statator, asa cum ar trebui sa fie toate after-school-urile din aceasta tara. Ne ocupam numai de scolari, ii impartim in functie de varsta si facem lucrurile interesante. Sloganul nostru este: “Exista joaca dupa scoala si viata dupa serviciu!”, asa ca…militam pentru drepturile copiilor si ale parintilor si impletim pasiunea cu experienta.
SAGA KID ofera servicii de before si afterschool si are doua sedii in Bucuresti
SAGA Primăverii, Str. Amiral Constantin Bălescu nr.13, sector 1
0756.169.135 / 031.429.00.47, [email protected]
SAGA Baba Novac, Intrarea Sabiței nr.34, etaj 2, sector 3
0756.169.135 / 031.429.00.47, [email protected]
Multumim foarte mult Claudiei pentru timpul pe care ni l-a daruit raspunzand la aceste intrebari si o felicitam pentru munca pe care o duce zi de zi la clasa, pentru a face diferenta si pentru a le arata copiilor ca educatia traditionala se poate si altfel cand exista intentia de a schimba lucrurile.