Grădinița este un pas major pentru copiii mici – cum pregătim copilul pentru prima zi de grădiniță este de fapt prima zi de „copil mare”. Oricât de interesantă ar fi această perioadă pentru unii copii, alții se luptă inițial cu zilele lungi, cu programul provocator și cu timpul petrecut departe de cei dragi.
Ce pot face părinții pentru a ajuta la pregătirea copilului pentru grădiniță?
🔸 Stabiliți rutine acasă.
Rutina îi ajută pe copii să învețe, îi face să se simtă în siguranță și să stăpânească lumea lor și le stimulează încrederea în sine și sentimentul de apartenență în familie. Unele rutine cheie ale familiei care îi vor ajuta pe copii să se simtă pregătiți pentru grădiniță includ:
🔸 Rutina de culcare
Rutina de culcare asigură copiilor un somn bun și îi pregătește pentru aventurile din ziua următoare.
Părți importante ale unei rutine de culcare includ ora de culcare consecventă și o ordine previzibilă a activităților (de ex. face o baie, se îmbrăcă în pijamale, spală dinții, îi citești povestea preferată sau îi cânți cântecul preferat, primește o îmbrățișare de noapte bună sau un sărut de la părinte).
🔸 Rutina de lectură
Părinții sunt încurajați să citească împreună cu copiii lor cel puțin 20 de minute pe zi pentru ca aceștia să-și dezvolte abilitățile lingvistice și de alfabetizare.
Această rutină de lectură poate face parte din rutina de culcare sau într-un alt moment convenabil pentru tine și copilul tău. O modalitate bună de a te centra pe copil (și de a crește plăcerea și implicarea copilului în această activitate) este să-l lași să aleagă cartea.TOP 10 Cele Mai Vandute Carti pentru Copii din Toate Timpurile
🔸 Rutina de a lua masa în familie
A avea o rutină de masă în familie nu este doar o oportunitate de a-ți învăța copiii despre obiceiurile alimentare sănătoase, ci este și o șansă de a petrece timp de calitate vorbind cu copiii tăi, ceea ce le construiește limbajul și le întărește relația cu tine.
De asemenea, poți crea rutine în jurul orei mesei, care vor fi utile copiilor la grădiniță/școală, cum ar fi: spălatul mâinilor înainte de cină sau așezatul/strânsul mesei.
Câteva sugestii pentru a pregăti copilul pentru grădiniță
Zahărul nu e Iubire! Motive ale Dependenţei de Alegeri Mici cu Impact Major
🔸Spune-i copilului tau la ce să se aștepte.
🔸 Vorbește cu copilul tău despre cum va fi grădiniță pentru a-l ajuta să înceapă să se pregătească pentru această mare tranziție. Copiii au adesea o mulțime de întrebări despre grădiniță, mai ales dacă merg la grădiniță pentru prima oară.
Petreceți timp vorbind cu copilul despre cum va fi grădinița (ex. cum arată înăuntru, cine va fi educatoarea, cum va arăta rutina zilnică etc.).
Ajută să-i citiți cărți pentru copii cu aceasta temă, unde vor putea vedea imagini și asculta povestea altor copii, ca și ei, care au emoții în prima zi de grădiniță. De asemenea, poți vorbi despre cum a fost pentru tine mersul la grădiniță, ca o modalitate de a modela modul în care copilul tău poate împărtăși sentimentele sale despre grădiniță.
🔸 Implică-l pe copil în alegerea materialelor necesare (de ex. alegerea ghiozdanului, a încălțămintei, hainelor etc.)
Odată ce începe grădinița, ce inițieri de conversație pot folosi părinții pentru a-și determina copilul să vorbească despre cum a fost la grădiniță?
În mod ideal, discuția cu copilul despre grădiniță ar trebui să facă parte din rutina zilnică a familiei.
Discuția cu copilul tău, nu numai că îți oferă ocazia de a ști ce face și cum se simte el la grădiniță, dar oferă și o oportunitate pentru tine de a-i comunica despre importanța grădiniței.
Nu este întotdeauna ușor să începi conversații cu copilul tău mic despre grădiniță, fiindcă unii copii oferă foarte puține detalii ca răspuns la întrebarea „Cum a fost azi la grădiniță?”.
Odată trecută pregătirea copilului pentru prima zi de grădiniță, iată câteva moduri prin care puteți începe conversația cu copiii despre grădiniță:
▪️ Roagă-ți copilul să îți spună:
🔸 un lucru nou pe care l-a făcut sau pe care l-a învățat la grădiniță în acea zi;
🔸 un lucru care i-a plăcut și unul care a fost dificil la grădiniță în acea zi;
🔸 cu cine s-a jucat la grădiniță și ce jocuri au jucat;
▪️ Creați o rutină de familie pentru a vorbi despre ziua voastră.
De exemplu, în timpul mesei sau în alt moment în care petreceți timp cu copiii, puteți exemplifica cum să vorbiți despre ziua voastră împărtășind unul sau două lucruri pe care le-ați făcut în acea zi și apoi rugându-vă copilul să vă împărtășească și vouă unul sau două lucruri despre ziua lui.
❗ Care sunt aspectele specifice grădiniței ce pot cauza dificultăți?
Grădinița este astăzi mult mai riguroasă decât în vremea copilăriei majorității părinților.
Copiii petrec mult mai mult timp angajați în activități structurate de lectură și fișe decât petrec socializând și învățând bazându-se pe joaca liberă.
88 Animaţii Scurte Premiate cu Oscar. Lista Completă 1931-2022
Ca urmare, există o nepotrivire între stadiul de dezvoltare al unui copil și abilitățile academice pe care trebuie să le stăpânească.
Problemele cu care copiii se pot confrunta la grădiniță:
🔹 O zi plină de activități
Mulți copii trec la grădiniță de la programele preșcolare de jumătate de zi, așa că petrecerea unei zile întregi la grădiniță, angajați în activități structurate poate fi dificilă pentru ei.
🔹 Tranzițiile
Trecerea de la o activitate la alta este o provocare pentru majoritatea copiilor mici, mai ales atunci când trebuie să oprească o activitate preferată (de exemplu, joaca) pentru a se angaja în ceva provocator (de exemplu, a învăța ceva nou), iar o zi tipică de grădiniță este plină de tranziții.
🔹 Să stea nemișcați și să fie atenți pentru perioade lungi de timp.
Formatul grădiniței a devenit mult mai structurat și mai pasiv prin natură, înseamnând că preșcolarilor mici li se cere să stea nemișcați și să acorde atenție educatoarei și activităților pentru perioade mai lungi de timp.
Acest lucru poate fi o provocare pentru mulți preșcolari, care încă își dezvoltă autocontrolul și abilitățile care îi ajută să stea nemișcați, să se concentreze și să urmeze instrucțiuni.
❗ Care sunt semnele că un copil nu se adaptează bine la grădiniță?
🔸 Educatoarea raportează dificultăți semnificative, întâmpinate de copil în a asculta și a urma instrucțiunile de la grădiniță.
🔸 Copilul devine agresiv verbal sau fizic față de colegii sau personalul grădiniței.
🔸 Copilul are crize de furie frecvente la grădiniță.
🔸 Copilul își exprimă reticența în a se pregăti de grădiniță dimineața (ex. durează mult timp pentru a fi pregătit dimineața sau spune lucruri precum: „Nu vreau să merg la grădiniță!” sau „Nu-mi place la grădiniță!”).
🔸 După o lună sau mai mult de mers la grădiniță, copilul tău este încă foarte plâns și lipit de tine când îl lași acolo dimineața.
🔸 Copilul tău pare mai trist, îngrijorat sau iritabil decât înainte de începerea grădiniței.
🔸 Copilul are accidente repetate la toaletă în timpul zilei, când se află la grădiniță.
200 Emoții Umane – Liste Utile de Emoții Pozitive și Negative
❗ Când ar trebui părinții să caute ajutor specializat?
🔹 Copilul se implică în comportamente perturbatoare frecvente la grădiniță (de ex. crize de furie, agresiune verbală sau fizică față de personalul școlii sau alți copii, distrugerea proprietății clasei, părăsirea sălii de clasă fără permisiune etc.).
🔹 Copilul are deseori probleme la grădiniță.
🔹 Copilul manifestă multă anxietate cu privire la grădiniță, sub formă de griji exprimate cu privire la educatoare, colegi sau activități și face eforturi semnificative pentru a evita mersul la grădiniță.
🔹 Copilul este mai frecvent în lacrimi, trist sau iritabil și arată mai puțin interes față de activitățile care îi plăceau înainte de începerea grădiniței .
🔹 Copilul are frecvent accidente de toaletă la grădiniță, în ciuda faptului că a fost antrenat la toaletă de ceva timp.
Pentru toți copiii este benefică socializarea într-un mediu structurat, înainte de începerea grădiniței.
Proiectul „Creștem prin joc” aduce numeroase beneficii copiilor mici, unul dintre cele mai importante fiind socializarea – obișnuirea copilului cu alți copii de aceeași vârstă, crearea de situații asemănătoare celor din mediul de grădiniță (activități, așteptarea rândului, colaborarea).
Mai multe detalii despre întâlnirile de joacă „Creștem prin joc” găsești aici.
Autor: Oana Radu – Psiholog, analist comportamental, aromaterapeut, terapeut prin râs și respirație (Laughter Yoga).