Bucureștiul nu are în 2018 o rețea coerentă de piste de biciclete. Nici măcar un proiect de implementare a acestora. Credem că este o situație de neacceptat și susținem protestul bicicliștilor care cer infrastructură pentru biciclete, o soluție eficientă și evidentă atât pentru reducerea traficului infernal din București cât și pentru nevoia de mișcare a bucureștenilor nevoiți să petreacă zilnic ore în șir în trafic. Publicăm mai jos mesajul organizatorului, Optar – Organizatia pentru Promovarea Transportului Alternativ in Romania.
Marşul de protest al bicicliştilor din 22 septembrie 2018 trebuie să fie despre mai mult decât “Oraș pentru oameni”. După doi ani în care în oraș nu s-a întâmplat absolut nimic bun, e datoria noastră să îi amintim primarului de fișa postului și de libertățile cetățenești. Dacă am crezut că “mai rău ca Oprescu nu se poate”, acum trăim vremurile în care trebuie să redefinim lenea administrativă și abuzul din Primăria Municipiului București.
Unde? Parcul Herăstrău, Intrarea Charles de Gaulle
În privinta infrastructurii pentru biciclete, administraţia Firea a reuşit să ducă în derizoriu reţeaua stabilită de experţii care au lucrat la Planul de Mobilitate Urbană Durabilă (PMUD). Daca planul acestora prevedea o reţea extinsă care să permită să ajungi cu bicicleta pe rute sigure în orice colţ al oraşului, apropiaţii lui Firea au mutilat reţeaua trasând o pistă tip circuit care înconjoară lacul Herăstrau şi una pe un traseu ocolitor (o parte din inelul de circulaţie). Spunem “apropiaţii lui Firea” pentru că niciun specialist nu şi-a asumat aceste schimbări şi nimeni nu a dat vreo explicaţie logică.
Referitor la mersul pe jos, condiţiile s-au înrăutăţit în Capitală. În timp ce PMUD prevedea ca în doi ani să se elibereze trotuarele reţelei de străzi principale, cele 7 Primării au dus o muncă asiduă de montare de noi obstacole pentru pietoni, dar şi îngustări de trotuare. Astfel, majoritatea rastelelor pentru biciclete s-au montat pe traseele pietonale, în loc sa fie folosite spaţiile mărginaşe, care nu sunt pretabile circulaţiei. De asemenea, pe trotuare s-au mai montat ghivece de beton, bolarzi cu muchii ascuţite, bolarzi cu lanţuri sau port-drapele. Precizăm ca Normativul 51, care stabileşte modul în care trebuie accesibilizat spaţiul public la nevoile persoanelor cu dizabilităţi interzice montajul acestor tipuri de obstacole. O altă măsură care va îngreuna mersul pe jos este ideea Gabrielei Firea de a realiza pasaje pietonale.
Se ştie că, în deplasarea lor, oamenii preferă traseul cel mai scurt, chiar dacă este mai nesigur. Or, lungirea traseului de traversare a străzii prin obligarea oamenilor să utilizeze un traseu ocolitor nu va face decât să crească numărul de accidente, deoarece maşinile vor circula cu viteze mai mari iar pietonii vor încerca să scurteze traversarea străzii, chiar dacă se vor pune în pericol.
In ceea ce priveste transportul public, niciunul dintre proiectele stabilite de PMUD a se realiza în primii 2 ani nu a fost început. Dar, heeeei! Tocmai s-a încheiat a doua vacanță de vară de când Gabriela Firea se bătea cu pumnul în piept că nimic nu o va împiedica să facă banda unică prin București, după ce tocmai desființase banda unică RATB din zona de nord a orașului.
Condițiile pentru traficul autoturismelor sunt neschimbate. De fapt, s-au înrăutățit pentru că, în timp ce numărul autovehiculelor nou înmatriculate în ultimii 2 ani a depășit 200.000, numărul locurilor noi de parcare este de numai 3 (trei!). Aici vorbim, desigur, de singura parcare realizată de administrația Firea: parcarea cu 3 locuri din fața Primăriei Capitalei amenajată pentru ca Gabriela Firea să coboare cât mai aproape de uşa cabinetului de primar.
În vara lui 2016, Gabriela Firea spunea că Oprescu a fost un incompetent, iar adevărata administrare tipică PSD se va vedea sub mandatul ei.În vara lui 2018, aceeași Gabriela Firea, la jumătate de mandat, nu a putut prezenta niciun proiect de infrastructură realizat sub mandatul ei, toate “realizările” fiind de fapt proiecte începute pe mandatul lui Oprescu sau simple lucrări de întreținere.
În timpul mandatului Gabrielei Firea:
– niciunui cetățean critic la adresa conducerii PMB nu i s-a permis să ia cuvântul în ședințele Consililului General al Municipiului București;
– dreptul la protest împotriva administrației a fost “interzis”, spațiul din fata Primăriei Capitalei fiind rezervat de un protest fantomă, care, chipurile, se desfășoară zi de zi, dar pe care nu l-a văzut nimeni niciodată;
– niciuna dintre măsurile pe termen scurt (2 ani) prevăzute de Planul de Mobilitate Urbană Durabilă București – Ilfov nu fost implementată;
– au fost create 22 de companii municipale care lucrează în paralel cu departamentele și instituțiile din subordinea Primăriei;
– costul locurilor de parcare din gestiunea Primăriei Capitalei a crescut la 10 lei/ora, fără însă a fi sancționate mașinile care parchează ilegal. Ulterior, am aflat că pentru aceste parcări sunt eliberate mii de permise gratuite (șefi de instituții, consilieri ai primarului, consilieri generali etc);
– singura parcare etajată și cea mai mare din București (1250 de locuri) aflată in administrarea PMB este la Arena Națională și stă închisă, cu toate că este gata de pe vremea lui Oprescu.
În urmă cu câteva zile, Firea acuza președintele PSD că nu se consultă decât cu apropiații săi, legile apar peste noapte, iar cei promovați sunt din Teleorman (apropiați ai președintelui PSD).
Observăm că în Capitală, unde președintele PSD este Gabriela Firea, problemele din Primărie sunt similare: primărița nu se consultă decât cu apropiații săi, hotărârile CGMB se adoptă fără consultare publică, iar cei promovați în funcții publice nu sunt recomandați de CV-urile lor.
Asistăm zilele acestea la un conflict PSD – PSD în care singura victimă este orașul București.
După doi ani de mandat ai primarului Firea aflăm că, de fapt, vinovatul pentru starea gravă în care a ajuns orașul este chiar formațiunea din care face parte. Nu ne privesc conflictele lor interne, ceea ce noi analizăm sunt “rezultatele pentru bucureșteni”.
Iar acestea sunt zero!
Primăria Municipiului București pare acaparată de interese contrare interesului public, lene și abuzuri.
Dacă în doi ani Primarul General Gabriela Firea și majoritatea PSD-ALDE nu au făcut nimic pentru București, pe 22 septembrie le cerem să facă ceva și pentru noi, cetățenii, în următorii doi ani!
In aceste condiții, pe 22 septembrie 2018, bucureștenii sunt asteptați să iasă la protest împotriva administrației Firea, primarul care n-a făcut nimic. Sosirea participanților, așa cum a fost notificată în documentul depus la Primărie, începe la ora 14.30, la intrarea Charles de Gaulle a Parcului Herăstrău. Plecarea în marș va fi la 15.30.
Date fiind practicile demonstrate de către actuala administrație (publică și centrală), rugăm participanții să identifice eventualii instigatori. Nu excludem ca, în continuare, Primăria Capitalei să fi generat alte adunări publice în punctul de adunare şi cel de sosire sau pe traseul marșului pentru a împiedica desfășurarea normală a protestului bucureştenilor.
––––
OPTAR și partenerii săi au realizat o analiză detaliată a activității Primarului General Firea în Raportul de doi ani “Încă doi ani de beznă și vorbe goale?”
Raportul este disponibil aici: http://activewatch.ro/Assets/Upload/files/Raport_2ani_web%20v3.pdf
++++++++
Traseul marsului pe biciclete:
https://goo.gl/Q6iTHi
Detalii Locație
Parcul Parcul Regele Mihai I al Romaniei (fost Herăstrău)
Județ:
Sector 1
Oraș:
Bucuresti
Adresa:
Sos. Nordului 7-9